Hvad er frugt og grønt?

Frugter og grønsager er rige på vitaminer, mineraler, antioxidanter og kostfibre, der alle beskytter dig mod hjerte-kar sygdom.

Fakta om frugt og grønt

Der er mange sundhedsfordele ved at spise frugt og grønt. Et højt indtag af frugt og grønt har vist sig, at:

• Sænke både total kolesterol og LDL-kolesterol
  • Sænke blodtrykket
  • Giver en god mæthed og forebygger overvægt
  • Stabiliserer blodsukkeret – især grove grønsager
  • Øge kroppens immunforsvar

Frugt, grønt og hjerte-kar-sygdom

Studier viser, at der ses en sammenhæng mellem et højt indtag af frugt og grønt og en nedsat risiko for udvikling af hjerte-kar-sygdom. Studierne viser, at et indtag af frugt og grønt på helt op til 800 g dagligt er beskyttende.

Frugt & grønt og Klima

Grøntsager og frugter er blandt de fødevarer, der har det laveste klimaaftryk. Frugter, bær og grøntsager, der er transporteret til Danmark med fly, belaster dog klimaet meget. Andre transportformer, fx med skib eller lastbil, har langt mindre betydning for belastningen af klimaet. De grønne grøntsager dyrkes typisk her i Europa og i Danmark og kræver derved ikke flytransport. Lad årstidens frugt og grønt guide dine indkøb frem for frugt og grønt. Grøntsager i sæson er oftest også friskere og billigere.

Anbefaling

Hjerteforeningen anbefaler at spise 600 gram frugt og grønt om dagen. Mindst halvdelen skal være grønsager og meget gerne grove typer som kål, rodfrugter og ærter. Både de friske, frosne og tilberedte frugter og grønsager tæller med. Spis grønsager rå og tilberedte til alle dine hovedmåltider og spis frugt og grønsager som mellemmåltider, så er det nemt at nå op på 600 g om dagen. Anbefalingerne for frugt og grønt er baseret på De officielle kostråd.

Vi er bedre til at spise de røde/orange grøntsager som rød peberfrugt, tomater, græskar og gulerødder, men ikke i lige så høj grad de mørkegrønne som spinat, broccoli og grønkål. Husk derfor også de mørkegrønne som broccoli, spinat og grønkål. Spis gerne 100 gram af mørkegrønne sammen med 100 gram af de røde/orange grøntsager og varierer mellem hele farvepaletten af grøntsager.

Du kan stadig spise løs af de grønne grøntsager, også selv om du er i blodfortyndende behandling.

Læs mere her: Sådan skal du spise når du får blodfortyndende medicin.

Hvor meget er 600 gram frugt og grønt?

Kilde: Fødevarestyrelsen

Hvordan får jeg mere frugt og grønt ind i min hverdag?

Grønt

Tænk farverig – din mad må gerne indeholde så mange forskellige farver så muligt. Husk at variere indtaget af grønsager, på den måde får du flere forskellige vitaminer, mineraler og antioxidanter. Alle grønsager er sunde og indeholder meget få kalorier

Alle grønsager tæller med – også de frosne og dem på dåse fx frosne ærter eller flåede tomater. Løg og andre grønsager i sammenkogte retter, wokretter eller grønsager på pizzasnegle osv. tæller også med i regnskabet om de 600 gram frugt og grønt dagligt.

Frugt og bær

Alle frugter og bær er sunde og tæller med. Frugt er et sundt mellemmåltid. Spis gerne forskellige frugter, da de indeholder forskellige vitaminer, mineraler og antioxidanter. Frugt indeholder dog en del naturligt sukker, derfor er det en god ide ikke at spise for meget frugt.

Hvad er 100 g?

Som tommelfingerregel siger man, at ét stykke svarer til 100 gram, fx 1 stor gulerod, 1 stk. frugt osv.:

Kilde: Landbrug og Fødevarer, 6 om dagen

Kartofler tæller ikke med som grønt, da de indeholder meget stivelse. Ligesom tørret frugt, nødder og svampe heller ikke tæller med.

Lad alligevel kartofler indgå i dine måltider flere gange om ugen. Ca. 100 g kartofler om dagen er tilpas, når du spiser planterigt og varieret. Kartofler giver god mæthed for få kalorier.

Juice tæller kun for én af dine 6 om dagen – selvom du drikker flere glas. Vær desuden opmærksom på, at juice indeholder ligeså mange kalorier som sodavand og saft.

Børn – frugt og grønt

Børn fra 4-10 år bør spise 300-500 g frugt og grønt om dagen. Børn over 10 år bør spise 600 g frugt og grønt om dagen. Mindst halvdelen skal være grønsager. Vælg gerne de grove grønsager som rodfrugter og kål. Børn kopierer ofte forældrenes madvaner. Så hvis du ikke spiser grønsager, gør dine børn det sikkert heller ikke. Børns smagssans skal udvikles hen ad vejen. Det er derfor vigtigt at give børn masser af smagsprøver på forskellige grønsager. Lad dem smage uden at tvinge dem til at spise op, når de prøver noget nyt.

Tips til mere frugt og grønt i hverdagen

• Spis frugt eller grønt i alle dagens måltider.
  • Spis grønsagerne både rå, som gnavegrønt eller salater og som tilberedte. Du kan fx bage, koge, dampe eller stege dem.
  • Bland grønsager i kødretterne, wokretten, kødsovsen og frikadellerne.
  • Frosne grønsager eller grønsager på dåse er gode og nemme valg, når det skal gå stærkt.
  • Server en ”før-aftensmad-tallerken”, en tv-tallerken eller hygge-tallerkenen, hvor du skærer frugt og grønt ud i passende stykker – det bliver hurtigt spist af både børn og voksne.
  • Gå efter årstidens friske grønsager og frugter, så får du det højeste indhold af vitaminer, mineraler og antioxidanter.
  • Vælg lokalt, så skåner du også miljøet.

Du har mulighed for at hente og printe denne plakat og Hjerteforeningens andre kostplakater her