”Vi skal genteste flere yngre i lipidklinikkerne”

Flere skal opspores med familiær hyperkolesterolæmi. Et nationalt ph.d. projekt ved Aalborg Universitet undersøger blandt andet hvor stor en andel af de henviste på landets lipidklinikker, der bliver diagnosticeret på baggrund af henholdsvis kliniske kriterier og gentest.

Fup eller fakta om fiskeolie

Hvad er op og ned i den aktuelle viden om fiskeolie som kosttilskud? Christian Bork ph.d. og læge ved Kardiologisk Afdeling på Aalborg Universitetshospital forsker inden for omega-3 fedtsyrer og hjerte-kar-sygdom. Vi har bedt ham svare på de hyppigste spørgsmål om fiskeolie.

Er rødvin sundt for hjertet?

I mange år har vi hørt devisen om, at ”rødvin er godt for hjertet”, men er det nu også den fulde sandhed? Noget tyder på, at der kan være en beskyttende virkning af hjerte-kar-sygdom ved et lille til moderat alkoholindtag. Skal vi derfor anbefale et dagligt glas vin til hjertepatienter for sundhedens skyld?

Kost og kolesterol – Hjerteforeningens anbefaling

Hjerteforeningen har samlet og gennemgået den nyeste litteratur for diætbehandling af dyslipidæmi. Med afsæt i litteraturen beskrives Hjerteforeningens anbefaling for diætens sammensætning. Dernæst besvares de 10 hyppigste spørgsmål til kost og dyslipidæmi.