GIV LIV

Uerkendt søvnapnø kan forværre prognosen for patienter med atrieflimren

Over halvdelen af alle patienter med atrieflimren lider af søvnapnø uden at vide det. Kun en til to procent har nemlig fået diagnosen, selvom søvnapnø kan forværre prognosen. Et nyt forskningsprojekt vil undersøge om ny smart teknologi kan bruges til systematisk hjemmescreening.

Hjertekarpatienters søvn afhænger i særlig grad af døgnrytmen

Vær aktiv om dagen, søg solens lys og gear ned om aftenen uden mobile skærme. Det er vigtige evidensbaserede råd for god søvn, som kan hjælpe hjertekarpatienter. Derudover kan viden om den trætte hjernes funktion, når man ligger vågen om natten, være god at kende til.

Seksuel sundhed i hjerterehabilitering indtager kommunerne

I Albertslund Kommune har man lavet en struktureret indsats, hvor borgere i hjerterehabilitering får rådgivning om seksuel sundhed. Læs her om erfaringer med indsatsen, og hvordan den startede op.

Ikke nok patienter får kolesterolsænkende behandling

Mere end 70 procent af patienter med hjerte-kar-sygdomme opnår ikke deres behandlingsmål for kolesterolsænkende behandling indenfor et halvt år efter, de er udskrevet, viser et studie udført i perioden 2010-2015. Der er ikke grund til at tro, at det skulle være anderledes i dag, vurderer Hjerteforeningens forskningschef.

Fast opfølgning efter lungeemboli udbredes til hele landet

Et struktureret nationalt opfølgningstilbud efter lungeemboli er blevet taget godt imod af både patienter og fagpersoner ved afprøvning i en pilottest. Opfølgningstilbuddet skal nu udbredes til hele landet.