Fremtidens hjertepatienter bliver meget mere digitale, og tele-rehabilitering vinder for alvor frem ovenpå en pandemi, der har holdt folk langt væk fra lægehuse og sundhedscentre. Men hvilke konsekvenser har det? Det og meget mere kan du få indsigt i på Hjerteforeningens Sundhedskonference 2021. Den er naturligvis online. Tilmeld dig nu.

T-E-L-E-R-E-H-A-B-I-L-I-T-E-R-I-N-G. Ordet ”tele-rehabilitering” oser ikke i sig selv af noget, der er nemt at sælge ind hos folk. Ikke desto mindre er hjertepatienter både glade og trygge ved tele-rehabiliteringen. Det viser et nyt dansk studie, der er en del af forskningsprojektet ”Future Patient” (fremtidens patient) med professor Birthe Dinesen fra Aalborg Universitet i spidsen.

Birthe Dinesen er en af oplægsholderne på Hjerteforeningens gratis online Sundhedskonference den 12. oktober fra kl. 9.00 – 13.00. Hun vil blandt andet præsentere den nyeste forskning inden for tele-rehabilitering, som hun løfter lidt af sløret for her:

”Der har været en tendens til at tro, at vi helst skulle samle folk og have den direkte menneskelige kontakt i sundhedscentret. Nu har vi evidens for, at tele-rehabilitering ikke giver anledning til mere angst eller depression blandt folk med hjertesygdom end, hvis de deltager i et almindeligt forløb. Det er også lige så motiverende som at komme i et sundhedscenter, og det giver faktisk øget livskvalitet sammenlignet med kontrolgruppen i studiet,” siger Birthe Dinesen.

Teknologi og etik
Konferencen sætter også fokus på ”Etik og Velfærdsteknologi” med filosof og tidligere formand for Etisk Råd, Jacob Birkler. Netop etikken har også været et af omdrejningspunkterne i Birthe Dinesens studier. I det første studie skulle 140 patienter registrere vægt, blodtryk, puls, søvn og antal skridt på websiden Hjerteportalen.dk.

”Vi har selvfølgelig beskæftiget os med, om det her går an – går det for eksempel an at give folk en sove-sensor, som ligger under madrassen?,” spørger Birthe Dinesen og fortsætter:

”Størstedelen opfatter det ikke som overvågning. De føler, at de bliver holdt øje med. Det giver tryghed at kunne følge med i egne tal og værdier på Hjerteportalen og vide, at man kan reagere straks, hvis tallene går i en forkert retning. Registreringerne kan også hjælpe til at undersøge, om der er nogle mønstre, som kan forklare, hvorfor man for eksempel sover dårligt. ”

Fremtidens sundhedsprofessionelle
Tele-rehabiliteringen kan udfordre de sundhedsprofessionelle på sygehusene og i sundhedscentrene på en ny måde, vurderer Birthe Dinesen:

”De får måske nogle andre spørgsmål fra patienten, fordi patienten er mere velinformeret om sine egne tal. Det giver et bedre udgangspunkt for en mere individuel rehabilitering for den enkelte og en snak om, hvad patienten skal have fokus på,” siger Birthe Dinesen.

Behovet for tele-rehabilitering er stort, da alt for få hjertepatienter deltager i den traditionelle rehabilitering. Det er et godt alternativt tilbud til rehabiliteringen i sundhedscentrene, mener Birthe Dinesen. Hun ser tegn på, at corona-pandemien har sat skub i viljen til at bruge tele-rehabilitering på både sygehusene og ude i kommunerne.

”Under pandemien har mange patienter ikke turde komme i sundhedscentrene, og det har sat skub i udviklingen. Samtidig går nogle jo også på arbejde, og sundhedscentret lukker måske klokken 16. Tele-rehabiliteringen er et godt alternativ, og fremtidens patienter vil bruge de digitale medier meget mere. Det betyder, at vi bedre vil kunne differentiere patienterne og give den hjælp, de har behov for – uanset om de sidder i sundhedscentret eller i Spanien,” siger Birthe Dinesen.

Tele-rehabilitering er dog ikke kun for yngre mennesker og fremtidige generationer med hjertesygdom. Det kan du også få et indblik i på konferencen, når hjertepatienter i en kort film fortæller om deres oplevelser med tele-rehabilitering – et ord, du formentlig lige så godt kan vænne dig til at sige.

Tilmelding til konferencen
Konferencen er særligt målrettet sygeplejersker, fysioterapeuter og diætister i kommuner og i almen praksis, men alle med interesse for hjerte-kar-området er hjerteligt velkomne. Hjerteforeningens Sundhedskonference afholdes online tirsdag den 12. oktober, kl. 9-13.

Du kan se hele programmet og tilmelde dig gratis her