Der er for nuværende ingen videnskabelig evidens som støtter at behandling med ACE 1 eller angiotensin 2-hæmmere er skadelig i forbindelse med den nuværende COVID-19 pandemi. Tværtimod kan ophør af igangværende behandling medføre forværring i hjertesvigt og hypertension.

Hjertepatienter er blevet bekymrede over at skulle tage deres blodtrykssænkende medicin. Dette skyldes historier i medierne og i medicinske tidsskrifter om sammenhængen mellem blodtryksmidlerne ACE 1-hæmmere, angiotensin 2-hæmmere og COVID-19.

Blodtryksmedicin af typerne ACE 1-hæmmer og angiotensin 2-hæmmere bruges i vid udstrækning til patienter med forhøjet blodtryk, sukkersyge, nyresvigt og ikke mindst patienter med hjertesygdom, særligt dem med hjertesvigt.

– Blodtryksmedicinen virker ved at ramme visse processer i kroppen, som COVID-19 også rammer – blot på andre steder og på andre måder i kæden. Det er grundlaget for de mange aktuelle teorier om, at blodtryksmedicinen enten kan være til gavn eller til skade for dem, der tager medicinen og får COVID-19-infektionen, forklarer Gunnar Gislason, forskningschef i Hjerteforeningen. .

– Vi anbefaler kraftigt, at man fortsætter med at tage sin blodtryksmedicin. Dette skyldes, at medicinen har en betydelig positiv effekt på de hjertesygdomme, som den bruges imod. I historierne, der er fremme, er der foreløbigt blot tale om hypoteser til brug for fremtidige studier, og der foreligger endnu ingen evidens, der viser en negativ virkning i forbindelse med COVID-19, siger professor Gunnar Gislason.

Denne anbefaling bliver bakket op af videnskabelige selskaber i resten af Europa og i USA.

Læs mere på ESC og American College of Cardiology