Hjerteforeningens faglige online oplæg er en god og let tilgængelig måde at få et fagligt brush-up på sammen med dine kollegaer i en travl hverdag – se hvordan.

Af Stig Brøndum

Som noget nyt tilbyder Hjerteforeningen faglige online oplæg til sundheds-professionelle på hospitaler og i kommuner.

Ved et online oplæg er de sundhedsprofessionelle i dialog med oplægsholderen direkte via en skærm med netforbindelse. Det har sygeplejerske Louise Fredskilde Østergaard, Sundhedshus Svendborg, prøvet.

– Hvis vi skal ud af huset for at få faglige input, er vi sjældent mange sammen, og det er mere omkostningsfyldt både tidsmæssigt og økonomisk. De faglige online oplæg kan selvfølgelig ikke erstatte konferencer og seminarer, hvor vi kommer ud og møder andre kollegaer, men det er et rigtig godt supplement, siger Louise Fredskilde Østergaard.

De oplæg, der i øjeblikket tilbydes, er:

• Oplæg fra en psykolog: Psykologiske aspekter ved hjerte-kar-sygdom.
  • Oplæg fra en fysioterapeut: Motion til patienter med atrieflimren – hvad bør du vide?
  • Oplæg fra en diætist: Kost og kolesterol – en gennemgang af de nye retningslinjer samt om tendenser i tiden.
  • Oplæg fra en socialrådgiver: Rettigheder og muligheder på arbejdsmarkedet når funktionsevnen er påvirket af hjertesygdom.
  • Oplæg fra en hjertesygeplejerske: Information om Hjerteforeningen og Fagnet. Hvilke tilbud har Hjerteforeningen til borgere med hjerte-kar-sygdom og deres pårørende, og hvordan kan man som fagperson bruge Hjerteforeningen?

Kontaktpersoner:

Teamleder Lene Soelmark lenesoel@hjerteforeningen.dk