Da velfærdsstaten opstod efter Anden Verdenskrig, blev mange løftet ud af fattigdom, fik en god uddannelse og et socialt sikkerhedsnet. Men der er i dag et misforhold mellem de ydelser, samfundet tilbyder, og de behov, som befolkningens har, siger den engelske innovatør og sociale entreprenør Hilary Cottam, der taler på Hjerteforeningens sundhedskonferencen til september.

Hilary Cottam er ph.d., stifter af NGOen Participle og ophavskvinde til begrebet ’Relationel velfærd’. Hendes holdning er, at de velfærdssystemer, der blev udviklet efter Anden Verdenskrig er forældede og kommer i dag til kort. Vi er gode til at administrere problemer, men dårlige til at løse dem.

– Udfordringer som aldring, kronisk sygdom og omfanget af forankret ulighed blev ikke forudset i 1942. For eksempel lider én ud af fem briter i dag af en kronisk sygdom – de har problemer med diabetes, astma, fedme eller hjertesygdomme – som medicinsk behandling ikke kan helbrede. Vores sundhedstjeneste, der blev udformet i 1950’erne som et centraliseret, industrielt system til distribution af medicin og bekæmpelse af de infektionssygdomme, kæmper i dag for at klare presset,” skriver hun i sin gennemgang af begrebet ’Relationel velfærd’.

– Vi hverken kan medicinere eller reformere os ud af problemerne, siger hun. Der kan ordineres statiner til hjerterne og insulin til diabetespatienterne. Og vi kan rationalisere og omstrukturere, men det ændrer ikke på de bagvedliggende udfordringer.

I sin ny bog, ’Radical Help’, der udkommer til juni, kommer Hilary Cottam med bud på, hvordan man grundlæggende kan forandre både samfund og sundhedsvæsen. Hendes udgangspunkt er, at der skal øget fokus på det enkelte menneske, den enkeltes ressourcer og frem for alt de menneskelige relationer, vi indgår i. Kun med dét fokus er der basis for radikale forandringer.

Efter hendes opfattelse handler det om at bringe sociale relationer ind i forebyggelsen og sjældent i første omgang om at ændre en sundhedsadfærd – som f.eks. at holde op med at ryge eller tabe sig. Vi skal starte et andet sted. Dyrke gode relationer, genoptage en hobby eller lignede og herfra kan man bygge oven på. Relationer mellem mennesker er den afgørende forudsætning for forebyggelse, fremskridt og udvikling, hævder hun.

Nu er Danmark ikke Storbritannien – men Hilary Cottam er ikke uinteressant i en dansk sammenhæng.

– Hendes tanker vil helt sikkert være en øjenåbner for mange. I mange år har vi været meget fokuseret på at have patienten i centrum. Når patienten ligger på en afdeling eller går i et ambulatorium, er det vores ambition at gøre alt det bedste for vedkommende. Men vi ser kun patienten og glemmer ofte det hele menneske og det liv, som vores patienter også lever. Det slår Hilary Cottam ned på. Hun lægger op til et helt nyt mindset og vil på sundhedskonferencen komme med konkrete eksempler på, hvordan vi i praksis kan bringe sociale relationer i spil. For som hun siger: De fleste barrierer for forandring i folks liv er sociale, fortæller Malene Ejlertsen, Udviklingskonsulent i Hjerteforeningen.

Lyt til hendes seneste TED-talk her

Læs mere om Hjerteforeningens Sundhedskonferencen den 4. september 2018 og tilmeld dig her