’Hjertevarm mad fra hele verden’ er en ny kogebog, som giver sundhedsprofessionelle afsæt for dialog om sundere kostvaner – også når patienten har andre madvaner end de pæredanske.

’Sennepsstegte sild med blommekompot’ og ’krebinetter med stuvet spidskål’. Det lyder måske som lækre retter for mange, der har brug for at spise sundt og finder opskrifterne på Hjerteforeningens hjemmeside. Men sådanne pæredanske opskrifter er ikke nødvendigvis det bedste udgangspunkt for forandring af livsstil for alle de mennesker, som sundhedsprofessionelle vejleder om kost. Nogle vil hellere have ’sac kavurma’ (lammegryde med peberfrugter) eller ’iprax dolma’ (fyldte grøntsager).

Derfor har Hjerteforeningen i samarbejde med Bydelsmødre og journalist Rushy Rashid udgivet kogebogen ’Hjertevarm mad fra hele verden’ med støtte fra Trygfonden.

I Danmark er det sådan, at ikke-vestlige indvandrere og flygtninge rammes næsten tre gange så ofte af iskæmisk hjertesygdom som etniske danskere. Navnlig kvinder fra Afghanistan, Irak, Tyrkiet og det tidligere Jugoslavien er i betydelig overrisiko, viser et studie fra Statens Institut for Folkesundhed (se link nedenfor).

Rigtige kvinder bag opskrifterne
– Bogen udfylder et hul i forhold til vejledningsmateriale til minoriteter, og det spændende her er, at det faktisk er kvinder med indvandrer- og flygtningebaggrund, der står bag. Maden er ikke bare noget, vi har fundet på, siger Lotte Juul Madsen, der er klinisk diætist i Hjerteforeningen.

Bogen tager afsæt i madtraditioner fra de lande, som de største minoritetsgrupper i Danmark kommer fra. Den bygger på opskrifter fra primært det mellemøstlige, nordafrikanske, tyrkiske, pakistanske og somaliske køkken. Men også det iranske, afghanske, filippinske, tamilske og danske køkken er repræsenteret.

Inspirationen til retterne kommer fra kvinder, som er med i et landsdækkende netværk af kvinder med anden etnisk baggrund. Netværket hedder Bydelsmødre, og idéen er, at bydelsmødrene støtter andre kvinder lokalt til at få ny viden og skabe forandringer i eget liv.

Bydelsmødrenes opskrifter er gennemgået og tilrettet af mad- og ernæringsfaglige fra Hjerteforeningen, så de overholder de hjertesunde anbefalinger for indtag af for eksempel grøntsager, fuldkorn, salt, sukker og fedt.

God kilde til viden om råvarer og traditioner
Det er udelukkende opskrifter, der har bestået en smagstest hos bydelsmødrene, der har fundet vej til bogen. I spalterne finder man også ti såkaldt hjertevarme råd til mad, der både er sund og lækker.

– Bogen kan være et godt udgangspunkt for dialog om ernæring. Kostprincipperne illustreres i billeder, og bogen forklarer, hvordan tilberedning af maden kan foregå mere hjertesundt. Bogen er således et godt afsæt for diætister og andre sundhedsprofessionelle i samtalen med mennesker med anden etnisk baggrund. Samtidig kan dansk sundhedspersonale bruge bogen til at få kendskab til madtraditioner og kulturer i andre lande. Det er svært at rådgive en tamilsk kvinde, hvis du ikke kender de råvarer og traditioner, hun bruger i sit køkken, siger Lotte Juul Madsen.

Bydelsmødre fra hele landet uddannes i 2017 i at lave hjertesund mad på workshops med blandt andre Lotte Juul Madsen, og bydelsmødrene vil derefter dele opskrifter og tips med kvinder i deres lokalområde.

Bogen kan købes på SAXO

Inspiration til sundere ’etnisk’ mad

’Indvandrere rammes oftere af hjertesygdom end etniske danskere’, Statens Institut for Folkesundhed

’Coronary heart disease incidence among non-Western immigrants compared to Danish-born people: effect of country of birth, migrant status, and income’, Videnskabelig artikel fra Statens Institut for Folkesundhed