Kommunikationen til patienter og pårørende skal være så god som muligt. Derfor vil Hjerteforeningen nu igangsætte en større analyse af sine foldere, som hjertepatienter og pårørende f.eks. finder på hospitaler og hos lægen.

“Sammen vinder vi et sundere og bedre liv for alle”
Hjerteforeningens vision fordrer, at foreningen kommunikerer effektivt til patienter og pårørende. Meget af den kommunikation begynder i dag via sygdomsfoldere på hospitaler og hos læger.

– Vi ved, at hospitaler og lægepraksisser er de steder, hvor hjertepatienter og pårørende stifter bekendtskab med Hjerteforeningen. Og derfor er det afgørende at vi møder dem med relevant materiale netop dér, siger Kim Høgh, administrerende direktør i Hjerteforeningen.

Analyse skal hjælpe hjertepatienter og pårørende
Hjerteforeningens kommunikationskanaler skal nu analyseres nærmere for at optimere patientkommunikationen bedst muligt. Herunder også foreningens foldere om alt fra atrieflimren til blodfortyndende medicin.

Analysen vil naturligt inddrage både patienter, pårørende, fagprofessionelle og frivillige i interviews og gruppesamtaler om foldernes værdi, formål og forbedringsmuligheder.

– Resultatet af analysen kan vise sig at blive, at vi skal have færre foldere eller andre typer end dem, vi har i dag – eller at vi skal have noget andet i stedet for nogle af dem. Med analysen vil vi sikre os, at den meget vigtige information, som i dag er i folderne til patienterne, bliver så præcis og meningsfuld som muligt og præsenteres på den optimale måde.

Arbejdet med at analysere Hjerteforeningens foldere og målgrupper betyder, at folderne sandsynligvis over sommeren 2017 ikke vil være tilgængelige i samme omfang som nu.

– Vi håber, at fagprofessionelle, hjertepatienter og pårørende vil have tålmodighed i denne periode. Nogle gange skal det være skidt, før det kan blive godt – og  vores ambition er, at vi med vores nye viden kan kommunikere endnu skarpere og meningsfuldt til patienter og pårørende i fremtiden, siger Kim Høgh.

Når analysens resultater foreligger, vil Hjerteforeningen kommunikere yderligere herom.