Ny forskning: Et måltid med vegetabilsk protein baseret på bælgfrugter som bønner og ærter mætter bedre, end måltider baseret på animalsk protein fra svine- og kalvekød. Det viser et studie fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Det er en udbredt opfattelse, at man skal spise mere protein, hvis man gerne vil tabe sig, fordi protein er mættende. Samtidig lyder anbefalingerne, at man skal spise færre animalske produkter, fordi kød indeholder knapt så sunde fedtsyrer, og fordi produktionen af kød er langt mere belastende for klimaet end produktionen af grøntsager. Men kan det lade sig gøre, at følge begge anbefalinger?

Det kan det, viser et randomiseret, kontrolleret studie fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet. Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Food & Nutrition.

Bønner og ærter eller kalv og svin
I studiet undersøgte forskerne, hvordan et måltid med vegetabilsk protein fra bønner og ærter mættede i forhold til et måltid med kød.

Til forsøget fik 43 raske, normalvægtige, unge mænd serveret tre forskellige måltider med krebinetter, der bestod af enten bønner og ærter eller kalv og svin. Studiet viste, at efter et måltid med vegetabilsk protein oplevede deltagerne en øget mæthedsfølelse samt spiste 12 til 13 procent færre kalorier i det efterfølgende måltid i forhold til et måltid baseret på kød.

Samtidig kunne man registrere, at de efter et måltid med mindre protein, baseret på bønner og ærter, følte sig lige så mætte som efter det proteinrige kødmåltid. Fibermængden i disse to måltider var stort set ens, så effekten kan måske hænge sammen med flere langsomme kulhydrater fra bønnerne og ærterne.

Forskerne konkluderer, at det altså er muligt at spise et vegetabilsk måltid, der er fiberrigt, og knapt så proteinrigt, og opnå en god mæthedseffekt.

 -For sundhedsprofessionelle, der arbejder med hjertepatienter, kan det være interessant viden, at man altså kan få værdifulde og mættende proteiner – samt fibre og kulhydrater – fra vegetabilske produkter og derved undgå det animalske fedt fra kødprodukter. Derudover kan man samtidigt leve mere klimabevidst, fortæller professor Anne Raben fra Institut for Idræt og Ernæring ved Købehavns Universitet, der har været hovedansvarlig for studiet.

Link til den videnskabelige artikel:
Meals based on vegetable protein sources (beans and peas) are more satiating than meals based on animal protein sources (veal and pork) a randomized cross-over meal test study.