8. december afholdte Dansk Råd for Genoplivning i samarbejde med TrygFonden og Rigshospitalet Hjertestarterkonferencen 2016 under titlen: ”Forskning i genoplivning: Når innovation møder etik”.

Til konferencen var der tilmeldt 160 deltagere, og torsdag kunne de høre mere om seneste nyt fra hjertestarterområdet på den årlige konference.

Hjerteforeningen var repræsenteret og var således vidne til flere interessante oplæg, herunder fra Habib Frost. Den unge iværksætter på 26 år fortalte om sin opfindelse ”Neurescue”, der er i proces på vej til markedet, og skal tage kampen op mod den høje dødelighed ved hjertestop.

Hjerteforeningen satser på at give liv
Hanne Balle, der er leder af Hjerteforeningens Rådgivning i København, er en del af bestyrelsen af i Dansk Råd for Genoplivning og var imponeret over innovationen, der blev præsenteret på konferencen.

– Hjertestarterkonferencen var fyldt med masser af ny viden om hjertestarterområdet, og jeg synes at det er glædeligt, at der er gang i meget forskning og projekter inden for hjertestopområdet, således endnu flere kan overleve et hjertestop.

For at nævne et par enkelte oplæg synes Hanne Balle, at oplægget med Habib Frost angående hans opfindelse med Neurescue-apparatet – et computer-kontrolleret ballonkateter, som kan omlede blodforsyningen til de organer med mest brug for det, fx i forbindelse med hjertestop – lyder lovende.

– På samme måde bliver det spændende at følge hjerteløberkonceptet for at se, om det kan have en effekt på overlevelsen af hjertestop i hjemmene. Forhåbentlig vil nye tiltag også have indflydelse på at hjertestarterne bliver brugt mere ende de knap 4 % i dag.

Hanne Balle peger på, at Hjerteforeningen har hovedfokus på den målrettede indsats Giv Liv. Kampagnen sigter mod at få endnu flere danskere til at yde genoplivning og at skabe en ny bevægelse af hjertereddere.

SE KAMPAGNE-SITE

Lyn-oplæg med skarpt fokus
På konferencen blev der holdt oplæg om alt fra genoplivning af børn over oplæg om såkaldte hjerteløbere til oplæg op om, hvorvidt afstanden til nærmeste hjertestarter har betydning for, om der bliver afgivet stød ved hjertestop, før ambulancen når frem. Specielt sidste halvdel af konferencen var fyldt op med mange indlæg i form af en 5-minutters-oplægsform, hvor fagpersoner hurtigt og præcist fremlagde relevant viden.

En af de interessante, korte oplæg var af Anders Granholm, lægestuderende og formand for SATS i København, omkring ”The Copenhagen Score: Et nyt redskab til at vurdere kurser i genoplivning”.

Anders Granholm på Hjertestarterkonferencen 2016