Hvor mange får egentlig en blodprop i hjertet? Hvor høj er dødeligheden for patienter med hjertesvigt? Og hvordan ser 1-års overlevelsen ud efter en bypassoperation?

Det kan være svært at have det fulde overblik over for eksempel forekomsten og fordelingen af alle de forskellige hjerte-kar-sygdomme og behandlinger. Men det er heldigvis ikke nødvendigt at huske det hele i hovedet, så længe man ved, hvor man kan finde svaret.

I Hjerteforeningens opslagsværk HjerteTal ligger alle nyeste tal om de hyppigste hjerte-kar-sygdomme og mest anvendte procedurer i Danmark. Databasen er udarbejdet af Statens Institut for Folkesundhed i samarbejde med Hjerteforeningen.

Alle opgørelser kan opdeles efter alder, køn, uddannelse, etnisk herkomst, region eller udvikling.

Her ligger opgørelse over:

• Nye tilfælde
  • Antal tilfælde i alt
  • Dødelighed
  • Ambulante besøg
  • Indlæggelser
  • Genindlæggelser
  • Sengedage
  • 30-dages dødelighed
  • 1-års overlevelse
  • 5-års overlevelse

– Som sundhedsprofessionel møder man ofte patienter og pårørende, der stille konkrete spørgsmål om hjerte-kar-sygdomme. I Hjerteforeningens onlinedatabase ‘Hjertetal.dk’ er der hjælp at hente. Her kan man finde de nyeste tal om de hyppigste hjerte-kar-sygdomme og deres behandlinger, fortæller forskningskonsulent i Hjerteforeningen Lisbeth Vestergaard Andersen.

Besøg Hjerteforeningens onlinedatabase www.hjertetal.dk