Nyt fra Hjerteforeningen: Med en ny, stor undersøgelse har Hjerteforeningen fået et solidt vidensgrundlag, der sikrer, at fremtidige rådgivningsaktiviteter vil ramme spot on i forhold til patienters og pårørendes behov.

Hvilke behov for rådgivning har hjertepatienter og pårørende? Det er både spørgsmålet bag og titlen på en ny undersøgelse, som er gennemført for Hjerteforeningen af Forskningsenheden for Kroniske Sygdomme på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital.

På baggrund af den eksisterende litteratur på området og en kvalitativ interviewundersøgelse blandt de 12.000 personer, som hvert år henvender sig i Hjerteforeningens Rådgivning, har foreningen nu skaffet sig et solidt vidensgrundlag for udviklingen af patientstøtte og rådgivningsaktiviteter. Undersøgelsen vil også kunne fungere som et oplæg til det videre udviklingsarbejde.

Undersøgelsen konkluderer blandt andet, at Hjerteforeningens Rådgivning og aktiviteter med fordel kan prioritere:

• Tidlig indsats og proaktivitet
  • Synlighed og udbredelse af kendskabet til Hjerteforeningens rådgivningsaktiviteter
  • Øget tilgængelighed
  • Gruppeaktiviteter og patient-til-patient aktiviteter
  • Øget fokus på rådgivning om udfordringer i seksuallivet
  • Støtte til psykiske udfordringer
  • Støtte til pårørende og til patient og pårørende

-Rapporten kommer på et tidspunkt, hvor mange kommuner skal overtage den ikke-medicinske del af fase 2 hjerterehabilitering – det vil sige fysisk træning, diætbehandling, rygestop, patientuddannelse og psykosocial omsorg. Det er Hjerteforeningens håb, at kommunerne i den forbindelse kan drage nytte af undersøgelsens resultater, både i forbindelse med planlægning af aktiviteter til hjerte-kar-patienter og andre patientgrupper. Det siger Hjerteforeningens forebyggelseschef Morten Ørsted-Rasmussen.

Læs undersøgelsen ’Hjerteforeningens rådgivning – hvilke behov for rådgivning har hjertepatienter og pårørende’ her.