Når hospitalernes eller kommunernes genoptræningstilbud slutter, er mange borgere ikke parate til at fortsætte med at motionere på egen hånd. Som et supplement tilbyder Hjerteforeningen hjertemotion i 74 kommuner.

Motionsforløbene strækker sig over 32 uger, og deltagerne mødes én gang om ugen i 1½ time. Holdene består normalt af 12 – 14 personer, og der fokus på motion, men også tid til samvær og erfaringsdeling.

Træningen tilrettelægges af en fysioterapeut, og de enkelte deltagere har mulighed for at få gode råd og individuel vejledning.

– Vi ved fra undersøgelser, at selv om der har været et godt rehabiliteringsforløb på hospitalet eller i kommunen, er der hjertepatienter, der ikke føler sig parate til at fortsætte med at motionere på egen hånd. Det er ikke længe, man har, til at vænne sig til ny livsstil, især hvis man yderligere er ramt af kritisk sygdom og i gang med at bearbejde et chok. Her er vores tilbud et godt supplement, fortæller projektleder Lise Sjelberg fra Hjerteforeningen.

Her kan du se, hvor Hjerteforeningen i øjeblikket tilbyder motionshold: www.hjerteforeningen.dk/det-goer-vi/hjertemotion/find-dit-hold/