GIV LIV

Få vores 2 gode råd til at sænke dit kolesteroltal + 5 opskrifter med kolesterolfattig kost

Unavngivet 3

Forhøjet kolesterol er én af hovedårsagerne til hjertekarsygdomme.

Ca. 25% af den danske befolkning har moderat forhøjet kolesterol, så lider du selv af forhøjet kolesterol, kan du trøste dig med, at du bestemt ikke er alene.

Derfor har vi her på siden samlet 2 vigtige råd til dig, der ønsker at sænke dit kolesteroltal.

Læs dem her på siden og meld dig ind i Hjerteforeningen - så får du løbende ny viden om hjertesygdom, gode råd til sund livsstil og ikke mindst tryg og uvildig rådgivning til dig med hjertesygdom eller pårørende til én med hjertesygdom.

Og ikke mindst: Du får vores medlemsblad Hjerteliv lige hjem i postkassen.

Her får du 2 gode råd til at sænke dit kolesteroltal

1. Hold din kost enkel!

Forhøjet kolesterol er en risikofaktor, som du skal holde i skak hele livet igennem. Det handler derfor om at finde en hjertesund livsstil, som er realistisk på den lange bane, og ikke falde for lynkure og modediæter. Sørg for at få en balanceret kost med mest fra de lettilgængelige hjertesunde fødevarer:

• Rugbrød og havregryn
  • Frugt, grøntsager og bælgfrugter
  • Kartofler, fuldkornspasta og brune ris
  • Fisk og fiskepålæg
  • Nødder, mandler og kerner
  • Planterigets fedtstoffer

2. Hold din krop aktiv!

Undersøgelser har vist, at man mindst skal være fysisk aktiv 120 minutter om ugen, for at kunne påvirke kolesteroltallet. Den gode nyhed er, at alt tæller: Gå en tur, gå i haven, tag trappen fremfor elevatoren - det hele tæller med i din sunde livsstil. Hjerteforeningen anbefaler, at du:

• Er moderat aktiv 30 minutter om dagen
  • Er fysisk aktiv med moderat til høj intensitet minimum 2 gange om ugen
  • Indlægger aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden
  • Hvis du er over 65 år: To gange om ugen udfører strækøvelser af mindst 10 minutters varighed
GIF-Hjerteliv_01_2022_low

Vil du have 5 kolesterolfattige opskrifter?

Bliv medlem af Hjerteforeningen og få fremover vores populære medlemsblad Hjerteliv direkte hjem i din postkasse 4 gange om året.

I hver udgave af Hjerteliv finder du 5 lækre, hjertesunde og ikke mindst kolesterolfattige opskrifter, som er lige til at klippe ud og prøve af i dit køkken. God appetit!

Bliv medlem og få alle vores gode råd i Hjerteliv!

Gunnar Gislason, Gentofte. 25/09-14
Hjerteforeningen.

Meld dig ind i Hjerteforeningen i dag!

Når du er medlem, vil du kunne modtage Hjerteliv med posten.

Du kan også vælge at få tilsendt en mail med Hjerteliv som digitalt magasin, der kan læses på din computerskærm, tablet eller smartphone.