Formålet med denne undersøgelse var at få viden om danskernes holdning til dels om det vil være i orden at forbyde reklamer for usunde madvarer målrettet børn/unge – og dels om det vil være i orden at hæve afgifterne/prisen på usunde madvarer med henblik på at hjælpe folk til at spise sundere og dermed forebygge overvægt.

Dette notat beskriver kort resultaterne fra de to ekstra spørgsmål, som Hjerteforeningen fik med i undersøgelsen, Danskernes viden om og holdninger til overvægt og sundhed 2021.

Danskernes viden om og holdninger til overvægt og sundhed 2021 er udført i et samarbejde med Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen, Diabetesforeningen. Her undersøgte vi danskernes viden om sammenhæng mellem overvægt og sygdom, holdninger til forskellige aspekter af overvægtsproblematikken, fysisk aktivitets- samt mad- og måltidsvaner, sundhedsadfærd og syn på egen vægt. Undersøgelsen blev gennemført i marts 2021 som en internetbaseret spørgeskemaundersøgelse af analysebureauet ©Kantar Gallup.

Læs notatet her