Hjertenyt nr. 4, 2014

Klik på bladet og læs artiklerne.

På side 9 mangler sidste del af svaret fra hjertelæge Lars Videbæk på et spørgsmål fra en læser om depression efter hjerteoperation. Vi beklager fejlen og bringer her hele svaret.

På side 29 i artiklen Medicinskabet står Marevan nævnt under typer af vanddrivende medicin. Marevan er et blodfortyndende middel. Vi beklager fejlen.

TEMA: HJERTEFORSKNING

• Jeg var hurtigt på benene igen
    En ødelagt hjerteklap blev erstattet af en ny fra en gris med en ny skånsom behandling. Det blev starten på et bedre liv for Connie Skau Nielsen.

• Fine fordele ved at være forsøgsperson
    At kunne slippe spekulationerne om at kroppen gemmer på mere sygdom, end lægerne har opdaget – det er en af de gevinster, Jes Peter Frees har oplevet ved at sige ja til at være forsøgsperson i et forskningsprojekt på Rigshospitalet og Gentofte Hospital, hvor medicin mod atrieflimren er blevet testet. Det har givet ham ro, tryghed og et meget større psykisk overskud til at leve livet fuldt ud.

• Nu redder han hjerter for Hjerteforeningen
    Hjertepatienterne skal inddrages i forskningen. Det er den eneste vej til unik viden og bedre behandling, mener Gunnar Gislason, ny forskningschef i Hjerteforeningen.

FORSKNING I TAL
  • Hjerteforeningen tolererer ikke misbrug af forskningsmidler
    Medlemmer og støtter af Hjerteforeningen har henvendt sig, fordi de er bekymrede.

HJERTESTART
  • Frederikshavn går forrest
    Igennem halvandet år har projekt Parat til Hjertestart i Frederikshavn Kommune lært 10.000 nordjyder livreddende førstehjælp. Projektet, der er et samarbejdsprojekt mellem TrygFonden, Frederikshavn Kommune, Region Nordjylland og Hjerteforeningen, har både øget den faglige stolthed hos hjemmeplejen, der nu yder hjerte-lunge-redning, og har givet borgerne større tryghed.

DERFOR FORSKER JEG
  • Jesper Kjærgaard , overlæge, ph.d., dr.med. i akut kardiolog
    Jesper Kjærgaard har fået 1.050.000 kroner fra Hjerteforeningen til at undersøge, om et særligt lægemiddel kan beskytte patienterne mod hjerneskader. 120 patienter deltager i projektet. Jesper Kjærgaard
    og hans kolleger forventer at have endelige resultater klar i slutningen af 2015. Med støtte fra Hjerteforeningen og EU’s Interreg IV A-program arbejder Jesper Kjærgaard også med etablering af Center for Hjertestop i Øresundsregionen.

DIN MEDICIN
  • Medicinskabet
    Her i ”Medicinskabet” giver vores lægefaglige ekspert Susette Krohn Therkelsen svar på, hvad din medicin gør godt for, hvorfor du får den, og hvad du skal være særlig opmærksom på. Denne gang er det vandrivende medicin. Følg med i de kommende udgaver af Hjertenyt, hvor vi følger op med nogle af de mest almindelige typer medicin, som hjertekarpatienter har i medicinskabet.

• Hvorfor får jeg vanddrivende medicin?
    Du får ofte vanddrivende medicin, hvis du har en sygdom, der kan give væskeophobning.

Det er fx ved hjertesvigt og ved nedsat nyre- og Leverfunktion. Vanddrivende bruges også i behandlingen af forhøjet blodtryk. Visse typer af vanddrivende (eplererone og spironolacton) bruges også ved hjertesvigt uden væskeophobning.

MOD ALLE ODDS

• Mie Ø. Nielsen
    “Jeg tænk er aldrig over, at jeg er født med en utæt hjerteklap . Det betyder heldig vis ikke noget i forhold til min svømmekarriere.”

MOTION – STYRK DIG
  • Hold hjernen Skarp med motion
    Dyrker du motion som ældre, bliver dine blodårer ved med at være elastiske og holder dermed demens fra døren, når du kommer op i årene, mener canadiske forskere.

• Derfor bliver årerne stive

• Sådan vedligeholder du hjernen

APPETIT PÅ LIVET

OPSKRIFTER – MAD MED SMAG
  • Marokkansk kyllingegryde

Velsmagende simremad a la Marokko med masser af krydderier. Koger du bulgur med krydderier, er der dobbelt op på smagskontoen.

• Dukkah
    Dukkah er en blanding af ristede krydderier og nødder. Det anvendes som et sprødt krydderi i fx salater og som drys på suppe, kylling, fisk eller kød og der, hvor du savner mere smag og bid. Opbevarer du dukkah i et glas med låg, holder det sig fint i et par uger.

• Rødbedesalat med quinoa og dukkahdrys
    Den mellemøstlige krydderiblanding dukkah smager fantastisk som drys i salater. Rødbedesalaten er velsmagende tilbehør til mange af vinterens retter.

• Slow cooked chili
    Giv den klassiske chili con carne nyt liv med en simre chili. Den kræver nogle timer på komfuret, til gengæld er den velduftende og lækkert krydret. Vi serverer chilien med sprød salat og stegte tortillawraps.

JULEN – GLAD OG MÆT

De søde fristelsers tid
  • Gå hjerterigtigt til julens godteskåle
  • Hvad med …
  • Før du går til godterne
  • Gå ture i juledagene

HJERTEFORENINGENS SAMARBEJDSPARTNERE – GUIDE
  • Giv julegaver fra hjertet
    Hjerteforeningens samarbejdspartnere støtter vores gode sag. Det kan du også gøre – og samtidig få styr på julegaverne.Her får du gode bud på gaver, der både glæder og gavner.

• Giv en cykel
  • Den fornuftige kurv
  • Cremer med omtanke
  • Giv energien videre