Hjertenyt nr. 2, 2016

Klik på bladet og læs artiklerne.

RETTELSE til side 25:
Der står “biologisk metalklap”. Der skal i stedet stå “en metalklap”.
Vi beklager fejlen

TEMA: Hjertesikker sex

• Sig det som det er & drop bekymringerne
    I skal ikke finde jer i, at sex-livet går i stå. Søg hjælp og kom videre, lyder rådet fra 34-årige Michael Christiansen, der er født med et hul imellem hjertekamrene
  • Michaels råd til et godt sexliv
    Fen gode råd
  • Under bæltestedet?
    Bliv klogere på sex og hjerte-kar-sygdom for dig, der er hjertesyg, og pårørende
  • Tænk hvis jeg falder om
    Jette Falster blev ramt af tre blodpropper i hjertet og fik en ballonudvidelse på Gentofte Hospital i 2009
  • Ingen taler med hjertepatienter om seksualitet
    Patienter og pårørende bliver svigtet i deres forløb omkring rådgivning og sex, viser en undersøgelse fra Hjerteforeningen. Tabuer er stadig forbundet med sex. Især hvis det drejer sig om manglende lyst til sex eller rejsningsproblemer, forklarer eksperter
  • Skånsomme stillinger
    Inspiration til stillinger, som føles behagelige for jer

LANDSINDSAMLING

• Af hjertet tak
    Den 24. april tog 3.000 indsamlere mange og vigtige skridt for Hjerteforeningen. Resultatet af Hjerteforeningens første landsindsamling nogensinde blev ca. 3,3 mio. kr.
  • Se her, hvad de indsamlede midler blandt andet går til

FIND DIN VEJ TIL ARBEJDE

• Arbejdet er en vigtig del af hverdagen og identiteten for mange mennesker. Dertil kommer en politisk holdning til, at alle, der kan, også skal være på arbejdsmarkedet. Men vejen til arbejde med en hjerte-kar-sygdom kan være kompliceret og utryg. Derfor har Hjerteforeningen ansat en socialrådgiver, som kan vejlede dig gennem systemet

VIDSTE DU …?

• Hjerteklapper – Din elektroniske følgesvend
    En kunstig hjerteklap benyttes enten til at fjerne symptomer på grund af din syge hjerteklap eller til at forebygge, at den syge hjerteklap skal belaste hjertet så meget, at du kan få hjertesvigt

NY BEHANDLING

• Jeg er glad for at have fået stød tidligt
    Et strømstød kort efter første anfald af hjerteflimmer kan være med til at mindske risikoen for fremtidige anfald, viser ny forskning. “Det har givet mig ro til at turde fortsætte med at køre bil”, fortæller hjerteflimmerpatient Knud Villekjær

DERFOR FORSKER JEG

• Majbritt Tang Svendsen, cand.scient.med., ph.d.-studerende
    Majbritt Tang Svendsen fra Sygehus Vendsyssel har fået 486.000 kr. fra Hjerteforeningen til sit ph.d.-projekt: ”Regional ulighed i dødelighed som følge af blodprop i hjertet”. Her belyser hun årsagerne til uligheden i dødelighed af en blodprop i hjertet på tværs af regionerne og undersøger, om uligheden skyldes forskelle i registreringspraksis, sygdomsmønstre eller sundhedsadfærd.

APPETIT PÅ LIVET

HJERTERYTTERNE

• Der er ikke nogen, der skal komme og sige, at jeg ikke kan
    Da René Karstensen blev hjertepatient, fik han et nej fra lægen om at cykle til Paris. Men det skulle være løgn. I dag er han Hjerterytter og er blevet rørt over det fællesskab, han er blevet mødt af
  • Livet må ikke gå i stå
    Jørgen Grubbe var med til at starte Hjerterytterne op. Selv kører den 68-årige elektroingeniør i dag rundt med både pacemaker og cykelsko, hvor han sammen med et væld af nye bekendtskaber skaffer midler til forskning i hjerte-kar-sygdomme. Hans budskab er klart – kom i gang, så du kan forlænge dit eget og andres liv
  • Derfor er cykling så godt for dig
    Udover selv at være bidt af en gal cykel er Martin Walsøe rådgiver hos Hjerteforeningen og uddannet fysioterapeut. Han peger her på, hvorfor cykling er en rigtig god og bred motionsform – for alle
  • HjerteÅbenhed og involvering er et mantra for os
    Samarbejdet mellem os cykeltosser og Hjerteforeningen udvikler sig positivt hver eneste dag, siger Finn Fabricius, der er en af Hjerterytternes stiftere
  • Læs om lægen Maria Høy Hennningsen, der også træder i pedalerne for Hjerterytterne

OPSKRIFTER – FERIEMAD

• Kyllingesalat med asparges og estragoncreme
  • Salat to go
  • Quinoasalat med melon og laks
  • Tomatsalat med falsk cous cous og bøf
  • Små jordbærkager

HJERTEFORENINGENS SAMARBEJDSPARTNERE – GUIDE

• Lad fødderne tale for din egen og andres skyld
    Dit hjerte er den største vinder, hvis du indfører nye, regelmæssige gå- eller cykelture. Deltager du i én eller flere af vores events herunder, hjælper du samtidig andres hjerter
  • ECCO Walkathon – lad fødderne tale
  • Hjertedametouren
  • Er det denne sommer, du skal have en el-cykel?
  • Vidste du, at Børnehjertefondens arbejde også støttes af en række virksomheder?
    Team Rotary Favrskov (TRF), Billund Lufthavn, Bearded Villains, Svømmemærket TYR, Heino Cykler og Djuva
  • I FORM løb

TELEFON- OG ADRESSELISTE

BREVKASSE

LEDER: Det glæder (sex)livet

NOTER

• Rekordbeløb til Charlies Hjertegalla
  • Forskningschef: Gigtmidlet Diclofenac bør ikke bruges
  • 1.300 kvinder har talt. Sådan kommer årets Elsk hjertet-støttearmbånd til at se ud
  • Ny guide: Ret, pligt og muligheder
  • Hjertecafé – Er du dækket ind under rejsen?
  • Ambassadørdagen: En del af Hjerteforeningens ambassadører var samlet til en kickoff-dag i hjerternes tegn den 29. februar
  • Årets hjerteredder 2016 reddede familiefar med hjertestop
  • Vidste du … at Hjertenyt udkommer i en elektronisk version, som du kan læse og bladre i?
  • Ny forskning: Hjerteskanning af 36.000 nyfødte
  • Spændende nyheder i Hjertelotteriet. Online lodsalg, større prlmiepulje og flere vinderchancer. Det er bare nogle af nyskabelserne i Hjerteforeningens lotteri
  • Ta’ på højskole
  • Hvad opnåede vi i 2015? Læs om Hjerteforeningens arbejde i den nye årsberetning 2015