Klik på billedet eller her for at læse Hjerteliv

INDHOLD

TEMA: ENSOMHED

• Ensomhed kan ramme hjertet (s. 10)
    Hjertepatienter, der er ensomme, er særligt udsatte, viser ny forskning. Søg fællesskaber, hvor du kan og ræk ud til hjertepatienter, opfordrer Hjerteforeningens psykolog.
  • Jeg savner et netværk af ligestillede (s. 14)
    Tid til sig selv og fred og ro kan lyde forjættende, men for førtidspensionist Preben Christiansen på 62 år er det langt fra sagen. I årevis har han længtes efter en afvekslende og aktiv hverdag. Og især at mødes med andre i samme båd.
  • Farvel til den gamle Eva (s. 17)
    Eva Petersen skulle finde sig selv, efter hun blev ramt af et hjertestop og måtte igennem en stor operation. Men ensomheden oven på hjertestoppet bor stadig inde i hende.

MIN HISTORIE

FORSKNING FOR DIT HJERTE

• Dårlig trivsel skal fanges tidligt (s. 22)
    Et nyt forskningsprojekt skal opdage dårlig mental trivsel hos hjertepatienter og sikre, at der sættes ind med hjælp langt tidligere. En af dem er Tove Bodil Nielsen, som har fået hjælp til at slippe af med sin angst.
    Forskningsprojektet ledes af Bo Christensen, der er praktiserende læge og professor i almen medicin på Aarhus Universitet.

MOTION

• Hjertemotion med elastik (s. 26)
    En elastik er rigtig god at træne med, når du er hjertepatient. Med elastikken kan du nemt få trænet hele kroppen. Stærke muskler gør dig bedre i stand til at klare dig selv, så du fx nemmere kan rejse dig op eller gå op ad trapper.

KOST

• Sådan holder du dig hjertesund (s. 29)
    Vi har gjort det nemt for dig at holde hjertesygdom nede og din sundhed oppe ved at samle disse gode råd her på køleskabet.

ARV – TESTAMENTESKOLE

• Hvem arver dig? (s. 30)
    Hvad skal der ske med dine værdier, når du dør? Hvis du selv vil bestemme, skal du oprette et testamente.

HJERTELINJEN

• Kostbogen gav svaret (s. 31)
    En kvinde har gået et stykke tid med let forhøjet kolesterol trods sin sunde livsstil. Nu er det steget, og lægen vil opstarte hende i medicin. Hun kunne godt tænke sig at optimere sin kost yderligere og udskyde det med medicin og ringer derfor ind til Hjertelinjens diætist.
  • Kan jeg købe mig en iPhone 12 – nu hvor jeg har fået en pacemaker? (s. 31)
    En kvinde på omkring 60 år ringer til Hjertelinjen. Hun har for få uger siden fået anlagt en pacemaker. Hun er efter at have været sammen med nogle veninder blevet usikker på, om hun skal købe en iPhone 12, da en af veninderne har hørt, at kombinationen af en pacemaker og den nye smarte iPhone 12 er en dårlig idé, da den forstyrrer pacemakeren.

FORSKNING

• Dødsfald kan undgås med influenzavaccination (s. 32)
    Et stort studie støttet af Hjerteforeningen viser, at når patienter med blodprop i hjertet får en influenzavaccine, bliver deres risiko for at dø næsten halveret. Vi kan for alvor se, hvordan det rykker, når vi støtter forskningen og kan skabe en hurtig vej til at redde liv, siger forskningschef.

SEXLIV

• Mænd med rejsningsproblemer vil gerne tale om det (s. 35)
    Rejsningsproblemer opleves som et tabu mellem mænd og sundhedsprofessionelle. Imidlertid har mændene et stort behov for at tale om det. Bare de sundhedsprofessionelle lægger ud, siger mændene i en ny dansk undersøgelse.
  • Kristian: Tal åbent om det, der er svært (s. 38)
    For fem år siden blev Kristian Rietzke opereret for svær åreforkalkning. I forbindelse med sin genoptræning opdagede han en sammenhæng mellem sin hjertesygdom og sit rejsningsbesvær. Nu har Kristian et råd til mænd i samme båd: Få pulsen op – og tal åbent om det, der er svært.

OPSKRIFTER – KOST OG KOLESTEROL

AKTIVITETER OG NETVÆRK (s. 51)

LEDER

KORT NYT

• Mere end 118.000 (s. 4)
    følger Hjerteforeningen på de sociale medier.
  • Ca. 10.000 (s. 6)
    gange har Hjertelinjen hjulpet hjertepatienter og pårørende i 2020.
  • 300.000 kr. (s. 8)
    Så mange penge gik næsten 23.000 kvinder ind til Hjerteforeningen ved årets Ladywalk i maj.