Klik på billedet eller her for at læse Hjerteliv

INDHOLD

TEMA: TAVI

• Tage fik livet tilbage med en TAVI (s. 10)
    Flere end 5.000 danskere har i dag fået en kunstig hjerteklap igennem en åre i lysken – den såkaldte TAVI. En af dem er Tage Bylov Petersen fra Kirke Hyllinge. Han deltager i et nyt  forskningsprojekt, der skal finde ud af, om patienter med kranspulsåresygdom har gavn af en ballonudvidelse før TAVI-operationen
  • Knud genoptræner hjemme i stuen (s. 15)
    Et nyt projekt undersøger, om hjertepatienter med en stentklap kan have gavn af at genoptræne hjemme ved hjælp af online kommunikation fra hospitalet. En af deltagerne er 83-årige Knud Kristiansen. Han er glad for ikke at skulle være afhængig af, at andre skal køre ham til træning

COVID-19 – HJERTESVIGT OG CORONAVIRUS

• “Corona har fået mig til at indse, at jeg er sårbar” (s. 19)
    Nicklas Anvig fra Valby har kronisk, svær hjertesvigt og skal derfor passe ekstra godt på sig selv. Det glemmer han dog indimellem, for han er ikke vant til at tænke på sig selv som hverken syg eller særlig sårbar – og så elsker han at kramme
  • “Jeg har nultolerance over for corona” (s. 20)
    Foråret og sommeren tilbragte Hanne Baumann og hendes mand i et fjerntliggende sommerhus på Bornholm. I september tog hun hjem til Hellerup, hvor parret indrettede sig på hver deres etage. Nu har Hanne Baumann igen behov for at tage væk, for isolation er det eneste, der gør hende fuldkommen tryg i øjeblikket

AKUTOMRÅDET – NYE ANBEFLINGER

• Hjerteforeningen er tryg ved de nye akutanbefalinger (s. 22)
    Kardiologisk beredskab og mulighed for ekkokardiografi døgnet rundt er blandt Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger, som skal danne ramme for akutområdet de kommende 10 år. – Det får stor betydning for rigtig mange mennesker, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen

FORSKNING – KOSTRÅD

KOSTRÅD – PLAKAT

• Spis mere frugt og grønt i hverdagen (s. 26)
    Hjerteforeningen anbefaler at spise 600 gram frugt og grønt om dagen. Mindst halvdelen skal være grønsager og meget gerne grove typer som kål, rodfrugter og bønner.

DERFOR FORSKER JEG – MARIE KOFOD SVENSSON

• Hjertebørn (s. 28)
    38 personer fra 16 familier er blevet interviewet til forskningsprojektet, og udvalgte familier er blevet fulgt over længere tid, hvor Marie Kofod Svensson fx har besøgt familierne i deres hjem. Hun har også interviewet læger og sygeplejersker, lavet mere end 150 observationer på tre hospitaler samt deltaget i aktiviteter i Hjerteforeningens Børneklub. Marie Kofod Svenssons forskningsprojekt er støttet af Børnehjertefonden og Innovationsfonden.

HJERTELINJEN

• Ensomt at være pårørende (s. 30)
    En 64-årig kvinde ringer ind til Hjertelinjen og fortæller, at corona-virus har sat alting i stå. Hendes mand gennemgik i foråret et kompliceret forløb efter en blodprop i hjertet. Parret har stort set ikke set nogle mennesker, siden coronavirus kom til Danmark
  • Motion efter bypass (s. 30)
    En 64-årig mand har været igennem en bypassoperation for 3 uger siden. Han er meget opmærksom på fysisk aktivitet og sætter sig dagligt små mål fx ved selv at gå på toilettet og gå længere og længere på hospitalsgangene. Han ønsker rådgivning om fysisk aktivitet nu og i fremtiden. Corona har gjort, at tilbud om rehabilitering er uvist.

TESTAMENTE – ARVEREGLER

FRIVILLIG FOR HJERTET

• “Jeg er ikke bange for at prøve nye idéer af” (s. 34)
    Ivan Harder Sørensen er frivillig i Hjerteforeningen Mors. Og hver uge kan hjertepatienter og andre interesserede nyde godt af øens smukke natur på hjertevenlige gåture, han har taget initiativ til. Ivan samarbejder med en lokal ildsjæl, der ellers ikke er involveret i hjertesagen