Klik på billedet eller her for at læse Hjerteliv

INDHOLD

MAD – SAMVÆR

TEMA – HJERTESVIGT

• Diabetesmedicin mod hjertesvigt (s. 12)
    Hjertelæger retter i disse år blikket mod forskellige typer diabetesmedicin, der kan hjælpe mod hjertesvigt. Det giver håb om en bedre behandling og et længere liv for Kjeld Henriksen og de mere end 10.000 danskere, der hvert år rammes af hjertesvigt
  • Forskningschef: Diabetesmedicin er fremtidens behandling mod hjertesvigt (s. 13)
    Hjerteforeningens forskningschef har høje forventninger til diabetesmedicin, som har vist sig at have en hjertebeskyttende effekt
  • Nu giver jeg tilbage (s. 14)
    I 10 år har Kjeld Henriksen investeret tid og kræfter i at deltage i forskningsprojekter, der skal forbedre behandlingen af hjertesvigt. Det giver ham tryghed at være med og mulighed for at få en second opinion fra læger med speciale i hjertesvigt
  • Superbrændstof kan måske gavne hjertesvigtpatienter

(s. 16)
    Ketonstoffer ser ud til at være gavnligt for hjertets pumpefunktion hos hjertesvigtpatienter, men effekten skal først undersøges nærmere i langtidsstudier
  • Nyt håb for patienter med hjertesvigt (s. 18)
    Forskningsprojektet DANHEART kan gøre en stor forskel for de 62.000 mennesker, der lider af hjertesvigt. Patienter med hjertesvigt er i gang med at teste den medicin, som forhåbentlig kan forbedre livskvaliteten. Forskningsprojektet er et af de få, som ikke er støttet af medicinalindustrien

FORSKNING – MOTION

• Derfor er styrketræning godt (s. 20)
    Styrketræning giver ikke bare stærkere muskler, men styrker også dit hjerte. En gang om ugen er nok, viser et amerikansk studie

FORSKNING – MEDICINSK YOGA

• Mediyoga for hjertet (s. 22)
    Esther Nielsen, Lars Olsen og Finn Petersen kan tydeligt mærke på deres krop, når de dyrker medicinsk yoga. Vejrtrækningsøvelser får dem til at slappe af, når et anfald af atrieflimren er på vej

ARV – TESTAMENTE

HEARTFACTS

• Hvad er … en hjerteklapoperation? (s. 28)
    Når hjerteklapperne er betydeligt forsnævrede eller utætte, skal de skiftes. Mennesket har fire hjerteklapper, og alle fire kan opereres – i langt de fleste tilfælde er det dog aortaklappen og mitralklappen, der bliver opereret

HJERTELINJEN

• Fup eller fakta (s. 29)
    En kvinde har forhøjet kolesterol og har brug for en snak med diætisten. Hun har ændret sin livsstil radikalt til en hverdag fuld af grønsager, fisk, fuldkorn og motion. Hun spørger, hvilken betydning fiskeolie og kaffe har på kolesteroltallet?
  • Træning efter en bypass (s. 29)
    En mand på 49 år ringer til Hjertelinjen, efter at han har fået foretaget en dobbelt bypass på kranspulsårerne for 4 uger siden. Han går dagligt ture og laver øvelser. Han oplever dog fortsat stor træthed. Han er i tvivl om, hvorvidt han træner, som han børn

MOTION – HJERTESYGDOM

• Fodbold kan hjælpe hjertesyge (s. 30)
    Det nye tilbud ”Fodbold for Hjertet” kan give danskere med hjertesygdomme gode motionsvaner for livet. Michael Laudrup er gået på banen som ambassadør for Hjerteforeningen

DERFOR FORSKER JEG

• Skizofreni og hjertesygdom (s. 32)
    Christoffer Polcwiartek er læge og ph.d. ved kardiologisk afdeling ved Aalborg Universitetshospital. Han har modtaget 540.000 kr. af Hjerteforeningen i 2018 for at undersøge betydningen af forandringer i hjertekardiogram for skizofrene patienters prognose. De første resultater viser, at skizofrene har en anden EKG-profil end baggrundsbefolkningen, og denne viden kan forhåbentligt bidrage til udvidede retningslinjer for henvisning, undersøgelse og behandling for skizofrene patienter. Projektet kører fra januar 2018 til og med december 2020

FRIVILLIG FOR HJERTET – MAKKERSKAB

• Hjertestart i blodet (s. 34)
    Makkerparret Vagn Justesen og Calle Tøtrup har en fælles passion: Flere danskere skal vide, hvordan de redder lig. De to herrer er frivillige instruktører i Hjerteforeningen
  • Gå dig til en gratis hjertestarter (s. 37)
    3. maj 2020 afholder Hjerteforeningen Landsuddeling for anden gang – og du er inviteret!

NY INDSATS – PÅRØRENDE

HJERTEFORENINGENS SAMARBEJDSPARTNERE

OPSKRIFTER – COMFORT FOOD

SHOP (s. 48)