Klik på billedet eller her for at læse Hjerteliv

INDHOLD

FORSKNING – DIN MENING

Du kan bestemme, hvad der skal forskes i (s. 8)
Hvad er vigtigt for dig, der lever med hjerte-kar-sygdom i hverdagen, og dig, der er pårørende? Hjerteforeningen ønsker at afprøve muligheder, hvor patienter og pårørende i højere grad involveres i spørgsmål om forskning

TEMA: PALLIATION

• Jan fik en dødsdom og blev udskrevet uden hjælp (s. 11)
    Da Lis Thomassens mand, Jan Thomassen, fik diagnosen hjertesvigt i den terminale fase, var det med øjeblikkelig udskrivning fra hospitalet uden nogen form for hjælp. Det strider mod Sundhedsstyrelsens anvisning om, at alle patienter med livstruende sygdom skal have adgang til en smertelindrende indsats
  • Palliation ved fremskreden hjertesygdom kræver helhjertet indsats (s. 15)
    Der mangler både organisering og viden i forhold til den palliative indsats over for hjertepatienter i Danmark
  • Sundshedsordførere: Ret til hjælp og pleje uanset diagnose
  • (s. 17)
    Hvorfor eksisterer der ikke en afstemt plan for palliation af hjertepatienter på samme måde, som der gør på kræftområdet? Og hvordan vil du sikre, at der er også er plads til hjertepatienter på de danske hospicer, som kun ganske få af dem bliver visiteret til og får plads på?

FORSKNING – LEGATUDDELING

• Kronprinsessen delte millioner ud (s. 18)
    De to hjertebørn, 11-årige Christian Weber Andersen og Elise Rude Reedtz på 13 år, fik en særlig oplevelse, da de hilste på Hjerteforeningens protektor, H.K.H. Kronprinsesse Mary, til Hjerteforeningens og Børnehjertefondens legatuddeling den 8. oktober i København

DIGITALT – DIN SUNDHED

• Stor guide: Sundhed på din smartphone (s. 20)
    Skridt- og kalorietællere, træningsresultater og vejen til nærmeste hjertestarter. Der er masser af såkaldte apps, programmer, til din smartphone og tablet, som giver mulighed for som patient og pårørende at få viden, bedre overblik samt inspiration til en sundere livsstil. Med hjælp fra sundhed.dk får du her en guide til nogle af de bedste danske sundheds-apps

FORSKNING – HJERTESTOP

• Særlige kendetegn før hjeertestop og blodprop i hjertet (s. 22)
    Kroppen advarer os i nogle tilfælde, før vi bliver ramt af et hjertestop, men er der særlige tegn, som vi bør være opmærksomme på? Det undersøger Christian Torp-Pedersen, professor ved Aalborg Universitet, i et nyt forskningsprojekt, som Hjerteforeningen støtter med fem millioner kroner

ARV – TESTAMENTE

HEARTFACTS

• Hvad er ACE-hæmmere (s. 28)
    ACE-hæmmerne hæmmer omdannelsen af Angiotensin I til Angiotensin II. Angiotensin II har en sammentrækkende virkning på små pulsårer

HJERTELINJEN

• Sygeundervisning (s. 29)
    Helle, mor til et hjertebarn på 12 år, ringer ind, da hendes søn, Rasmus, har meget fravær i skolen og som følge deraf svært ved at følge med i undervisningen
  • Øget sygefravær – § 56-aftale (s. 29)
    En 48-årig mand har i forbindelse med blodprop i hjertet udviklet hjertesvigt og har som følge deraf øget sygefravær fra sit arbejde

HJERTELINJEN – FRA SOCIALRÅDGIVEREN

• Ressourceforløb: Uklar lovgivning skaber forvirring og utryghed (s. 30)
    For mange patienter kan det være svært at forstå, hvorfor de bevilges et ressourceforløb og at gennemskue meningen med det. Det oplever socialrådgiver i Hjerteforeningen Malene Stærmose, som på Hjertelinjen jævnligt får henvendelser fra patienter, som søger hjælp til vejen gennem paragrafjunglen

DERFOR FORSKER JEG – LUFTVEJSINFEKTIONER OG BLODPROPPER

FRIVILLIG FOR HJERTET – NYE VANER

• Mod et lettere liv (s. 34)
    Det kan være svært at ændre vaner og vedligeholde dem. I Mariagerfjord har Hjerteforeningen inviteret en gruppe borgere til at deltage på et nyt vanebryderhold, der har som mål at skabe varig livsstilsændring

FACEBOOK – HJERTEKRIGER

• Hans hjerte banker for hjertebørnene (s. 36)
    Med over 1.000 patientsamtaler og 1.300 hjerteskanninger årligt og ikke mindst sit gode humør og store nærvær er Keld Sørensen blevet en institution hos hjertepatienter og deres familier

FACEBOOK – MØD EN FØLGER

• Kæmpe betydning (s. 37)
    Christina Kwan Mungthungklang, 19, år, og pædagoghjælper. Født med hjertefejlen Truncus Arteriosus Communis og opereret fem gange siden fødslen, første gang da hun var to måneder gammel

ÅRETS HJERTEREDDER – KENDER DU NOGEN?

OPSKRIFTER – HJERTEVENLIGE JULEKLASSIKERE MED TWIST
Julen står for døren, så gør klar til at diske op med hjertesøde lækkerier, der forkæler ganen på adventssøndage, juleaften og i juledagene. Kig med på de følgende sider og find inspiration til en sundere jul

HJERTEFORENINGENS SAMARBEJDSPARTNERE – GODT FOR HJERTET

• Tak! – til flittige ben og fantastiske samarbejdspartnere (s. 46)