Klik på billedet eller her for at læse Hjerteliv

INDHOLD

TEMA: REHABILITERING

• I Randers bliver sårbare patienter straks spottet – og tilbudt ekstra støtte (s. 10)
    Hjertepatient Michael Lüdeking lider af dødsangst. Han finder stor tryghed i, at den sygeplejerske, der er en del af hans genoptræning i kommunen, også arbejder på det  hospital, hvor han var indlagt og går til kontrol. Og Michael er taknemmelig for, at sygeplejersken  hurtigt opdagede, at han har brug for ekstra støttende samtaler.
  • Jeg var som Palle alene i verden (s. 16)
    Efter 54-årige Jan Otzen havde fået en tredobbelt bypassoperation, havde han brug for hjælp til hverdagen på den anden side af udskrivelse fra hospitalet. Men hjælpen udeblev.
  • Flere patienter skal have gavn af rehabilitering (s. 18)
    Hver anden hjertepatient deltager ikke i sundhedstilbud, der ellers ville hjælpe dem til bedre overlevelse og livskvalitet. Nu vil forskere undersøge, om nye patientrettede indsatser får flere til at deltage.

CORONA – IMMUNITET

• Forskningschef: Vacciner beskytter formentlig også mod kendte mutationer af coronavirus (s. 20)
    I løbet af efteråret/vinteren vil Sundhedsstyrelsen tage stilling til, om der bliver behov for at tilbyde nogle grupper af borgere genvaccination med de vacciner, som ifølge Sundhedsstyrelsen beskytter i mindst 12 måneder mod coronavirus, siger Gunnar
    Gislason, der er forskningschef i Hjerteforeningen. Er du fuldt vaccineret på nuværende tidspunkt, er du formentlig også godt beskyttet mod en af de kendte mutationer af coronavirus.

NYT OM HJERTEFORSKNING – ICD. TILBAGE PÅ JOB?

• Forskning for dit hjerte: Simone Hofman Rosenkranz, forsker og ph.d.-studerende, Gentofte Hospital (s. 23)
    Store studier har vist betydelig forbedret overlevelse, hvis hjertesvigtpatienter og patienter, som har overlevet hjertestop eller en livstruende hjerterytme, får indopereret en ICD (Implanterbar hjertestarter). På trods af dette er der stadig en betydelig andel af ICD-patienter, som udfordres i deres tilknytning til arbejdsmarkedet, efter de har fået indopereret en ICD. Projektet vil give ny viden omkring, hvordan vi bedst muligt kan støtte ICD-patienter i at komme tilbage til og fastholdes på arbejdsmarkedet.
  • Hjulpet af forskning: Tilbage i job efter en ICD? – Jeg ville jo gerne sige ja, men … (s. 24)
    Lizette Frisch vågner en nat og kan ikke trække vejret. Hun har fået hjertesvigt og lever i dag med en ICD. Om hun vender tilbage til sit job, ved hun ikke, men det giver hende ro at vide, at der bliver forsket i hendes situation, der er præget af angst og utryghed.

NATURLÆGEMIDLER – VÆRD AT VIDE

LANDSUDDELING – HJERTESTOP

SUNDHED – MOTION

• Hjertemotion i det fri (s. 30)
    Træningsprogrammet her giver dig inspiration til øvelser, der er gode for hjertet, og er lige til at hive ud af bladet. Øvelserne styrker de store muskelgrupper i kroppen og kan laves undervejs på din tur eller hjemme i haven. På hjertemotion.dk kan du se en video, hvor instruktør Dagmar Lybæk Sieg viser og beskriver øvelserne. Rigtig god fornøjelse.

STØTTE TIL FORSKNING

• 24.999.000 kr.  (s. 32)
    Ved årets uddeling støtter Hjerteforeningen hjerteforskningen med næsten 25 mio. kroner og Børnehjertefonden støtter forskning i børnehjerter med 1 mio. kroner. Her på opslaget kan du læse om 6 af de 19 forskningstøttede projekterDe skæggede gutter i organisationen Bearded Villains samler for femte gang ind til Børnehjertefonden med et familievenligt løb i Hareskoven nord for København.

FRIVILLIG – DET BRÆNDER JEG FOR

• Hjertesagen er værd at kæmpe for (s. 36)
    Du kan godt kæmpe for hjertesagen som ung. Det er 28-årige Julia Tonsberg et bevis på. Gennem et gå-event i Kolding har hun indsamlet penge, der nu kommer en gruppe for unge hjertesyge til gode.

HISTORIER FRA HJERTELINJEN

• Fleksjob og pension (s. 39)
    En 60-årig multisyg mand med hjertesvigt og fire andre sygdomme har store gener og begrænsninger i hverdagen. Manden vil gerne vide mere om tre ordninger: fleksjob, seniorpension og førtidspension.
  • Få styr på dine bekymringer (s. 39)
    En 48-årig kvinde har mange bekymringer om, hvordan det skal gå, når hendes mand, der har gennemgået en bypassoperation, Hun er bekymret for hans reaktion på forløbet, og hun er også bange for det ansvar, der pludselig ligger på hendes skuldre. Hvordan med medicinen? Hvad skal hun være opmærksom på? Og hvad med børnene?

ARV – LEGATAR ELLER ARVING

• Valget er dit (s. 40)
    Har du besluttet at give et bidrag til Hjerteforeningen i dit testamente, har du mulighed for at vælge, om hjertesagen skal være legatar eller arving. Læs med, når vi forklarer forskellen mellem legatar og arvingOtte små, nye film, der er produceret af Hjerteforeningen, hjælper dig på vej til at få et overblik over reglerne på arveområdet.

OPSKRIFTER – SPIS DIT BLODTRYK NED MED DASH-DIÆTEN

Morgenmad

Frokost

Aftensmad