Klik på billedet eller her for at læse Hjerteliv

INDHOLD

TEMA: UNGE OG HJERTESYGDOM

• Unge og hjertesygdom? (s. 10)
    Selvom mange unge med hjertesygdom lever næsten samme liv som de fleste andre, føler en del af de unge sig mere begrænset end andre unge, når det gælder det sociale liv med vennerne, kærester, familiedrømme, valg af uddannelse og karriere.
  • Sådan trives unge med hjertesygdom (s. 12)
    Unge med hjertesygdom vil gerne leve et normalt ungdomsliv. Men det kan have negative konsekvenser for deres uddannelse, trivsel og helbred, hvis skolen og vennerne ikke ved, hvad det vil sige at have en hjertesygdom. Det konkluderer et forskningsprojekt, som Hjerteforeningen står bag med støtte fra en lang række fonde.
  • Ulrikke fra Snekkersten: “Jeg kan ikke oveskue ret meget” (s. 14)
    Det er ikke ualmindeligt, at en hjertesygdom har
    psykiske følger. For 19-årige Ulrikke Ilsøe var det
    svært at acceptere, da psyken knækkede.
  • Lasse fra København: “Den største udfordring er, at jeg ikke kan leve et aktivt liv mere” (s. 16)
    25-årige Lasse Lykke Nielsen kender om nogen de frustrationer, der kan være forbundet med en hjertesygdoms fysiske begrænsninger. Han var på landsholdet i svømning, men må i dag hverken svømme eller løbetræne.

HJERTEGALLA

• Britt Bendixen: “Jeg tillader ikke mig selv at daske rundt” (s. 20)
    78-årige Britt Bendixen, som vi kender fra Vild med dans, har et operationsar midt på brystet. Men hun kan bære en décolleté, uden at man bemærker det. Det mente den hjertekirurg, der udførte hendes dobbelt bypassoperation, nemlig var bedst. Britt Bendixen selv er mere optaget af at få vind i håret.
  • Hjertegalla 2020 – Husk at se med (s. 23)
    Lørdag den 22. august kommer til at stå som en af årets helt store dage i 2020 for Hjerteforeningen og Børnehjertefonden. Hjertegalla er med flere måneders corona-forsinkelse klar på skærmen kl. 20.55 på TV 2 CHARLIE og TV 2 PLAY.
  • Hvem skal være Årets Hjerteredder 2020? (s. 23)
    Læs beretningerne og afgiv din stemme inden den 17. august kl. 12 på hjertegalla.dk

LANDSUDDELING – KONTANTFRI INDSAMLING

KOSTRÅD

• Hjertesunde snacks (s. 26)
    8 bud på sunde mellemmåltider, der tager lækkersulten i opløbet – og som er gode for hjertet.

DERFOR FORSKER JEG

• Hjertesvigt (s. 28)
    Christian Madelaire Rasmussen undersøger hjertesvigtpatienters rejse gennem sundhedsvæsnet, fra de får diagnosen, modtager behandling til de slipper  kontakten med sundhedsvæsnet. Han har allerede publiceret de første resultater i tidsskriftet JACC Heart Failure og International Journal of Cardiology. De viser, at døende hjertesvigtpatienter sjældent bliver tilset af en kardiolog.
    Christian Madelaire Rasmussen forsvarer sin ph.d. i efteråret. Hjerteforeningen har støttet projektet ad flere omgange senest med 531.000 kr. i 2019 samt 1.500.000 kr. i 2017. Den samlede støtte til projektet er 2.031.000 kr.

HJERTELINJEN – HISTORIER FRA HJERTELINJEN

• Arbejdsmæssigt dilemma under corona (s. 30)
    Som så mange andre erhvervsaktive patienter og pårørende under coronakrisen har en 51-årig kvinde følt sig i klemme mellem at skulle gå på arbejde og bevare sin indtægt kontra risikoen for at blive alvorligt syg med COVID-19. Kvinden har hjertesvigt, astma og diabetes
  • Hvor forsigtig skal jeg være? (s. 30)
    Regeringen er i fuld gang med fase 2 af genåbningen af Danmark, da en mand på 74 år med hjertesvigt og ICD ringer ind. Han og hans døtre har brug for sparring, da de er i tvivl om i hvor høj grad, han skal udvise ekstra forsigtighed for ikke at blive smittet af COVID-19

TESTAMENTE – ARVEREGLER

FRIVILLIG FOR HJERTET

• Patientstøtter hjælper dig videre (s. 34)
    Håb og styrke til at komme videre i livet og tale med ligesindede. Det er, hvad Hjerteforeningens patientstøtter kan give. Med dem kan du vende spørgsmål, følelser og udfordringer med at være hjertesyg
  • Tak fordi du ringer (s. 37)
    Da coronavirussen indtog Danmark i foråret, lukkede Hjerteforeningens motionstilbud Hjertemotion ned for en periode. Flere frivillige tovholdere ringede i stedet til deltagerne, hvor tanker og træning blev vendt

ATRIEFLIMREN – NY MINIBOG

• Ny bog: Livet med atrieflimren (s. 40)
    En ny minibog fra Hjerteforeningen hjælper dig videre, når du har fået diagnosen atrieflimren. I bogen kan du blive klogere på sygdommen og få gode råd til at leve med den

SAMARBEJDSPARTNERE

OPSKRIFTER – SUPPER

KONTAKT HJERTEFORENINGEN (s. 2)

LEDER

KORT NYT

• 26 % (s. 4)
    af de 15-26-årige ryger enten dagligt eller lejlighedsvis. Det viser ny undersøgelse af danskernes rygevaner, som blandt andre Hjerteforeningen står bag.
  • Godt 2 (s. 5)
    millioner danskere mellem 20 og 70 år har et højt kolesteroltal. Generelt har ældre et højere kolesteroltal end yngre.
  • 515.100 (s. 6)
    danskere lever med en hjerte-kar-sygdom. Hvert år får 59.300 danskere konstateret hjerte-kar-sygdom.