Klik på billedet eller her for at læse Hjerteliv

INDHOLD

LIVSSTIL – KOSTVEJLEDNING

• Spis dig til et hjertesundt liv (s. 8)
    Sund mad har stor betydning for dit hjerte og er med til at forebygge og behandle hjerte-kar-sygdom. Derfor tilbyder Hjerteforeningen nu personlig kostvejledning ved en klinisk diætist

TEKNOLOGI – MONITORERING

• Ny app vil afsløre hjerteflimmer (s. 10)
    Gennem en app på mobiltelefonen eller et ur kan du måle din puls, følge din hjerterytme og få en EKG-måling. Selvmåling er noget, som mange hjertepatienter allerede gør, og det har et stort potentiale, men et godt liv med sit hjerte er mere end et tal, mener Hjerteforeningen
  • En app vil give Lisa ro i hjertetet (s. 12)
    Indtil nu har ingen teknologi, som er tilgængelig for private, eller app kunnet registrere, når 40-årige Lisa Radovs hjerte flimrer
  • Sundhedsapps er fremtiden – men skal bruges med omtanke (s. 15)
    Sundhedsapps og personlig sundhedsteknologi er i kraftig vækst og rummer enorme muligheder, mener Dansk Cardiologisk Selskab. Selskabet maner dog til forsigtighed mod ukritisk brug af dem fx til at diagnosticere sig selv

FORSKNING – HJERTEKLAPSYGDOM

NYT OPHOLD – REHABILITERING

• Godt videre i livet efter hjertestop (s. 20)
    Jack Geilager fik fodfæste igen efter et ophold for hjertestopoverlevere på REHPA, Videncenter for Rehabilitering og Palliation i Nyborg. Nye hold starter til efteråret

MEDICIN – STØRRE TRYGHED

• Patientkort til alle i blodfortyndende behandling (s. 22)
    På hjerteafdelingen på Aarhus Universitetshospital får alle patienter, der begynder i AK-behandling, udleveret et patientkort og en oplæring i brugen af medicinen. Den ordning bør udbredes til hele landet, mener Hjerteforeningen

ARV – TESTAMENTE

• Kan man forberede sig på døden? (s. 25)
    Hvis du er enlig, enke eller enkemand, kan der være mange bekymringer om, hvad der sker med dine værdier, når du en dag ikke er her længere. Advokat Anne Kjærhus Mortensen giver råd om de praktiske og juridiske processer, fra du dør, til dit bo er gjort op og fordelt. Læs her, hvad du skal tage stilling til

FORSKNING – CROWDFUNDING

• Støt dit eget forskningsprojekt (s. 28)
    Hjerteforeningens forskningsudvalg uddeler hvert år på vegne af Hjerteforeningens mange medlemmer og støtter et stort millionbeløb til hjerteforskning. Men nu kan man som enkeltperson selv vælge, hvilken forskning man ønsker at bidrage til

HEARTFACTS

DERFOR FORSKER JEG

• Blodprop i lungerne (s. 30)
    Asger Andersen er 1. reservelæge, ph.d. og lektor ved Afdelingen for hjertesygdomme på Aarhus Universitetshospital. Han vil undersøge effekterne af kateterbaseret blodfortyndende behandling af blodpropper i lungerne sammenlignet med vanlig behandling

FORSKNING NY BEHANDLING

• Ny 3D-skanning hjælper patienter med hjerteflimmer (s. 32)
    Hjertemedicinsk afdeling på Odense Universitetshospital (OUH) bruger – som kun det andet sted i verden – et nyt system, der sparer indlæggelse i flere dage for patienter med forkammerflimren

HJERTELINJEN

• Frustration over hjerteklap (s. 33)
    For et halvt år siden fik JP på 55 år indopereret en mekanisk hjerteklap. Selve operationen forløb planmæssigt, og efterforløbet gik fint. Alligevel har hendes liv forandret sig markant
  • Bivirkninger ved medicin (s. 33)
    En mand på 62 år fortæller, at han har fået en såkaldt ICD (pacemaker med indbygget hjertestarter) indopereret fire måneder tidligere. Han vil gerne tale om sin kolesterolsænkende medicin, da han op¬lever, at han får helt utrolig op-pustet mave

FRIVILLIG FOR HJERTET – BØRNEKLUBBEN

• Boost til børnehjerterne (s. 34)
    Fire ud af fem regioner har etableret ny bestyrelse i Børneklubben, og der er flere aktiviteter for hjertebørn og deres familier end nogensinde. ”Der er brug for rammer til at møde nogen i samme situation”, siger Anna Marie Rønne Ørtved, som er ny formand for Børneklubben Hovedstaden

FRIVILLIG FOR HJERTET – VIGTIG INDSATS

• 5,8 millioner kroner til patientstøtter (s. 36)
    Hjerteforeningen samarbejder med Salling Fondene om at udbrede patientstøtter til alle landets akuthospitaler. Målet er 500 frivillige patientstøtter om tre år
  • Tove lytter til hjertekvaler (s. 37)
    Som frivillig patientstøtte brænder Tove Rasmussen for at tale med indlagte hjertepatienter på Odense Universitetshospital og dele erfaringer om
    at være hjertesyg
  • En hånd i mørket (s. 38)
    Spørgsmål, angst og bekymring for fremtiden kan sætte sving i tankerne hos indlagte hjertepatienter. Svend E. Petersen tilbyder at lytte
  • Plads til store følelser (s. 39)
    Maja Olsen er hjertebarnsmor og tilbyder som frivillig forælder samtaler til indlagte forældre til hjertebørn

HJERTEFORENINGENS SAMARBEJDSPARTNERE

• Ét tryk kan redde liv (s. 40)
    Nyt partnerskab med detailkæden Fakta har allerede betydet et flot
    beløb til Hjerteforeningen i samarbejdets første måneder
  • Energiselskab støtter hjertebørn (s. 41)
    I et samarbejde med Hjerteforeningen har energiselskabet OK valgt at støtte aktiviteter for børn med medfødt hjertesygdom

OPSKRIFTER – SOMMER PÅ MENUEN

SHOP (s. 48)

TELEFON- OG AD3RESSELISTE (s. 50)

LEDER

NOTER