INDHOLD

TEMA: UDFORDRINGER I SUNDHEDSVÆSENET

• Hjertepatient Tina Sørensen: “Jeg har mistet fidusen til sundhedssystemet” (s. 10)
    59-årige Tina Sørensen fra Skælskør føler sig hverken set eller hørt af sundhedsvæsenet. Og hun er ikke den eneste hjertepatient, der føler sig svigtet. Det viser en undersøgelse af, hvordan hjertepatienter oplever mødet med sundhedsvæsenet samt erfaringer fra Hjerteforeningens rådgivningslinje Hjertelinjen.
  • Find vej i sundhedsvæsenet (s. 16)
    Savner du overblik over dit forløb i sundhedsvæsenet? Så er der heldigvis støtte og hjælp at hente. Her er en oversigt over nogle at de tilbud, du kan benytte.

POLITIK

BEHANDLING

• Ny behandling kan give dig et bedre liv med atrielflimren (s. 20)
    En ny metode til at behandle atrieflimren ser ud til at være både bedre, mere sikker og bringer patienterne hurtigere på benene end den metode, man hidtil har brugt. Jan Pedersen er en af de knap 100 danskere, som indtil videre har fået behandlingen på Herlev og Gentofte Hospital

HJERTELINJEN

• Atrieflimren: Når bekymringer påvirker nattesøvnen (s. 25)
    Mange med atrieflimren oplever, at sygdommen giver mange bekymringstanker. Disse tanker kan især fylde, når du skal sove. Dette var tilfældet for en 62-årig kvinde, der ringer ind til Hjertelinjen efter en længere periode med søvnbesvær og tiltagende angst.
  • Alkohol og hjertesygdom (s. 25)
    En 56-årig mand har i flere år døjet med højt kolesterol, forhøjet triglycerid og har netop fået atrieflimren. Han spørger til, hvor langt han skal skære ned på sit alkoholforbrug, da han over en tid har drukket ½-1 flaske vin.

MOTION

• Hjertemotion: Rundt om stolen (s. 26)
    Det er vigtigt at træne musklerne, så du vedligeholder din muskelmasse og dermed kan fortsætte med fx dine dagligdags aktiviteter. Vi har sammensat et træningsprogram, hvor du uden redskaber (udover en stol) får trænet hele kroppen. Alle øvelser i denne serie kræver, at du spænder op i hele kroppen. Vi anbefaler, at du udfører øvelserne to-tre gange pr. uge. Rigtig god fornøjelse

FORSKNING

• Sommerfuglen i Lars’ hjerte er gået i dvale (s. 28)
    Kan mere kalium i dit blod nedsætte risikoen for livstruende
    rytmeforstyrrelser og død? Det undersøger professor Henning Bundgaard og et forskerteam på Rigshospitalet i øjeblikket. 1.000 danskere skal igennem studiet, inden resultatet er klart. Men for Lars Jensen har det allerede gjort en mærkbar forskel.

ARV – TESTAMENTESKOLE

PÅRØRENDE

DIN STØTTE

• Forskning, der gør en forskel for dig (s. 38)
    Tusindvis af liv er reddet af hjerteforskningen. Dyk ned i et udpluk af den forskning, som har forbedret og givet livet tilbage til hjertesyge danskere.

GUIDE

• Sådan får du mest ud af Hjertelinjen – 7 gode råd (s. 40)
    Lever du med en kronisk sygdom, kan det være rart at tale med en udenforstående. En person med et fagligt indblik i netop din hjertesygdom, som forstår dig, der hvor du befinder dig i livet. Hjerteliv har spurgt hjertesygeplejerske og rådgiver på Hjertelinjen Anne Marie Kurtzhals om, hvordan du får mest ud af Hjerteforeningens rådgivning

KOST OG BLODFORTYNDENDE BEHANDLING