Klik på billedet eller her for at læse Hjerteliv

INDHOLD

TEMA: HJERTESYGDOM OG ARBEJDSFASTHOLDELSE

• Velkommen tilbage eller farvel og tak? (s. 10)
    I dette tema kan du møde Lene Nielsen, som blev fyret otte uger efter sin sygemelding og nu er i et sygedagpengesystem, hun afskyr. Mød også hendes modsætning Peter Enevoldsen, som strøg tilbage i sit gamle fuldtidsjob efter 10 ugers fravær
  • Det var rædsomt at blive fyret (s. 12)
    2019 var ikke Lene Nielsens år. Hun fik konstateret to hjertelidelser og blev fyret fra sit job som dagplejer otte uger efter, hun meldte sig syg. I dag har Lene en pacemaker,  er på sygedagpenge – og bare tanken om at skulle til endnu et møde i jobcentret giver hende ondt i maven
  • Det er guld værd at have en forstående chef (s. 14)
    57-årige Peter Enevoldsen fra Thisted skal tage hjertemedicin resten af sit liv og kommer aldrig til at løbe i skoven igen. Men han har aldrig haft det bedre – og det kan han blandt andet takke sin chef gennem 25 år for
  • Socialrådgiveren og forskellen: Derfor er billedet skævt – og sådan retter vi det mere op (s. 15)
    Der er ikke én faktor, der gør sig gældende, når hjertepatienter eksempelvis bliver afskediget eller gør sig negative erfaringer med det kommunale jobcenter

CORONA – HJERTELINJEN – VACCINE – SMITTERISIKO

• Hjertelinjen: Pludselig var der 200 henvendelser om corona på én dag (s. 19)
    Fra de første 2-3 coronahenvendelser i starten af marts til 200 på én dag blot en uge senere. Rådgiverne på Hjertelinjen skulle på rekordtid lære at navigere i en sygdom, som var ny for hele verden – og være en stemme i en tid, hvor mange patienter ringede, fordi de følte sig ensomme og angste i isolationen
  • Mens vi venter på vaccinen (s. 22)
    Omkring 70 forskellige forskergrupper rundt om i verden leder efter vaccinen mod COVID-19. Processen er langsommelig og skal igennem mange faser, men vaccinen er vores bedste chance imod corona, siger hjertelæge og forskningschef i Hjerteforeningen, Gunnar Gislason
  • Jeg er panisk angst for at dø fra min søn (s. 23)
    Karina Lindgaard var ved at miste livet, da hun blev akut opereret for en revne på hovedpulsåren. Men angsten for at blive smittet med coronavirus og dø fra sin søn er næsten større end de dramatiske døgn sidste år

KOSTRÅD

• Spis mere fisk (s. 26)
    I Danmark har vi nogle af verdens fineste spisefisk, men fisk kan være dyrt. Så husk, at både frossen fisk og skaldyr, fiskepålæg og fisk på dåse tæller med i de anbefalede 350 gram fisk om ugen

HJERTEBØRN – MIN HJERTEBOG

• Ny hjertebog og bløde bamser: Hjertebarnfamiliernes unikke forløb (s. 28)
    Hjerteforeningen har sammen med Rigshospitalet lavet en scrapbog til børn, der skal opereres i hjertet. Bogen og to nye bamser til hjertebørnene og deres søskende blev præsenteret på børnehjerteafdelingen på Rigshospitalet af Sebastian Klein og Robert Hansen og skal hjælpe familierne gennem en svær tid

DERFOR FORSKER JEG

• Invasiv blodtryksmåling (s. 32)
    Jesper Fjølner undersøger, om patienter med hjertestop, der transporteres til et hjertecenter med pågående hjertelungeredning, har gavn af såkaldt invasiv blodtryksmåling i ambulancen på vej til hospitalet. Behandlingen går ud på at måle trykket inde i pulsåren igennem et drop, som bliver lagt i ambulancen. Målet er at forbedre kvaliteten af hjertelungeredningen for patienter med langvarigt hjertestop. Hjerteforeningen har støttet projektet med 999.000 kr. i 2019. De første resultater forventes til sommer næste år.

NYE VANER – CLAUS DALBY

FRIVILLIG FOR HJERTET – DEBATMØDE

• Hjerteafdeling reddet fra lukning (s. 40)
    Frivillige fra Hjerteforeningen trådte til, da hjerteafdelingen på Sjællands Universitetshospital, Køge stod over for at skulle lukkes på grund af besparelser. Siden er der etableret en nødløsning, så akutte hjertepatienter kan blive undersøgt hele døgnet