Klik på billedet for at læse Hjerteliv

INDHOLD

TEMA: Pårørende

• “Jeg bliver nødt til at slippe ham” (s. 12-13)
    Midt om natten vågnede Suzanne Larsen ved, at hendes mand var blevet ramt af hjertestop. Hendes indsats reddede hans liv, men siden har hun ikke kunnet sove
    eller være i et andet rum end ham. For hvad nu, hvis det sker igen, og hun ikke er i nærheden?
  • Det føltes som ren overlevelse (s. 14-15)
    Siden oktober sidste år har Lene Pedersens mand befundet sig dels i behandling for en blodprop i hjertet, dels i udredning for en bindevævssygdom. Forløbet har været – og er stadig – opslidende, men styrken til at stå det igennem og håbe på det bedste får de fra hinanden
  • Angst, bekymring og bristede drømme (s. 16-17)
    Hjerteforeningens rådgivning, Hjertelinjen, oplever en stigning i henvendelser fra pårørende. Mange henvendelser er fra kvinder, der som pårørende til en hjertesyg mand tager et stort og svært ansvar på sig
  • Lægerne: Pårørende er til stor gavn i behandlingen  (s. 18-19)
    På behandlersiden er oplevelsen, at pårørende i dag er langt mere engagerede end tidligere, men også at der er større forskel på dem, der deltager i patientens behandlingsforløb, og dem som ikke gør. Tre nuværende medlemmer og et forhenværende medlem af Hjerteforeningens bestyrelse fortæller om erfaringer og ønsker for, hvordan pårørende i fremtiden kan inddrages bedre – til fordel for både patienter og behandlingssystem

HJERTELINJEN

• I konstant beredskab (s. 21)
    Et par midt i 40’erne kommer ind til samtale. Manden er hjertepatient og konen pårørende. Manden har gennem længere tid været nedtrykt og meget angst efter et hjertestop og efterfølgende indsættelse af ICD, og han er sygemeldt fra arbejde. Hans kone har taget over i forhold til hus og hjem og har taget rollen på sig som den, der skal prøve at få sin mand på fode igen. Herudover har hun også et fuldtidsarbejde
  • Svært at stå på sidelinjen (s. 21)
    En kvindelig pårørende på 64 år kommer til samtale i rådgivningen. Hendes mand gennemgik sidste år en større hjerteoperation. Han har det godt i dag, men har dog udviklet moderat hjertesvigt og har tendens til væske i lungerne. Hendes mand er ikke en, der taler så meget om sine følelser, og det gør det indimellem svært, synes hun

NYT STUDIE

• Hjertereparation gennem pulsåre er en succes (s. 22-23)
    En reparation af hjerteklappen, hvor hjertelægen går ind gennem pulsåren i lysken, foretages med lav risiko og giver gode resultater, siger Nikolaj Ihlemann, overlæge i kardiologi på Rigshospitalet. Nu skal behandlingens effekt dokumenteres i et stort europæisk studie

HEARTFACTS

• Hvad er mitraclip behandling? (s. 31)
    Reparation af en utæt hjerteklap – mitralklapsvigt – kan foregå gennem lysken og er langt mindre risikofyldt end såkaldt thorax-kirurgi, hvor brystkassen bliver åbnet og hjertet standset

ARV – SÅDAN SIKRER DU DIG

• Testamenteskole  (s. 25)
    Hvad skal der ske med din formue og dine ejendele, når du dør? Hvis du selv vil bestemme, bør du oprette et testamente
  • Del 1: “Hvorfor skal jeg oprette testamente?” (s. 26)
    Hvis du selv vil bestemme, hvordan arven efter dig bliver fordelt, er det en god idé at oprette et testamente. Og det er heldigvis ikke så svært. Hjerteforeningens jurist guider dig
  • Del 1: Hvad er et testamente? (s. 27)

DERFOR FORSKER JEG

• Zorana Jovanovic Andersen, lektor ved Center for Epidemiologi og Screening ved Københavns Universitet (s. 29-29)
    Zorana Jovanovic Andersen er lektor ved Center for Epidemiologi og Screening ved Københavns Universitet. Hun har modtaget 432.600 kr. fra Hjerteforeningen til sit forskningsprojekt om sammenhængen mellem støjeksponering fra vindmøller og hjerte-kar-sygdom. Data er indsamlet, og de første resultater forventes omkring sommer 2017. Projektet har et samlet budget på 1,8 mio. kr.

TRANSPLANTATIONSKLUBBEN – NORDISK MØDE

• Nordiske transplantationsklubber lærer af hinanden (s. 31)
    Der blev delt erfaringer og diskuteret udfordringer, da København dannede ramme for Nordisk møde i transplantationsklubben sidste weekend i april

HJERTESVIGT – MEDICIN

• Ny behandling af hjertesvigt forøger livskvaliteten markant (s. 32-33)
    74-årige Bente Jørgensen kunne med egne ord hverken gå eller stå på grund af hjertesvigt. Så fik hun en ny type medicin, og effekten af den kalder hun et mirakel. Det er det første præparat i meget lang tid, der gør en så afgørende forskel for hjertesvigtpatienter, siger Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason

IMPULS – Frivillig for hjertet

• Mia er klar igen næste år (s. 34-35)
    I Brønshøj havde Mia Petersen meldt sig som koordinator for landsindsamlingen. Her organiserede hun indsatsen for indsamlere i lokalområdet, og det var en rigtig god oplevelse, fortæller hun
  • Hjerterum i Rebild (s. 36-37)
    Tre dage fyldt med motion, foredrag, sang, dans og hyggeligt fællesskab. Men det er de fortrolige samtaler om livet med hjertesygdom, som opstår “uden for program”, der for alvor skal være plads til på Hjertehøjskolen i Rebild. Til september åbner Hjertehøjskolen for femte gang – og du kan komme med Frivillige hjælper, når samarbejdet med kommunen er svært
  • Personlige fortællinger skal forbedre livskvaliteten for hjertefamilier (s. 38-39)
    Et nyt fortællerkorps bestående af voksne hjertebørn og forældre til hjertebørn er klar til at komme ud og fortælle personlige historier. Indsatsen skal være med til at øge kendskabet til medfødte hjertesygdomme

OPSKRIFTER – SOMMERGRILL

Der er sol og sommer på menuen, når vi tænder op i grillen og har fokus på lækkert, mættende og hjertesundt tilbehør til den traditionelle grillmad. Dét er smagen af sommer!

• Salat med jordbær, blomkål, ærter og sommerblomster (s. 41)
  • Grillet grønt med ristet boghvede og mormordressing (s. 42)
  • Kartoffelsalat med spidskål, blåbær og dildcreme (s. 43)
  • Kyllingekødboller på spyd med hjemmelavet barbecuesauce (s. 44)