INDHOLD

TEMA: LIVET EFTER HJERTESTOP

• Heidi har overlevet et hjertestop: ”Jeg orker ikke at forholde mig til andre mennesker” (s. 10)
    Siden 49-årige Heidi Madsen fra Holstebro overlevede et hjertestop, har hun kæmpet med en særlig form for træthed, der ikke kan soves væk. Trætheden forhindrer hende i at være social og leve sit gamle aktive liv, men nu skruer hun op for sin indsats for at få mere energi.
  • Lær din træthed at kende (s. 14)
    Kronisk træthed – også kaldet fatique – kan efter et hjertestop være svært at leve med. Men det er ikke umuligt at få det til at fylde mindre i din hverdag. Her på siden kan du få mere viden om de forskellige former for træthed og inspiration til, hvad du selv kan gøre for at minimere den og i stedet få mere energi.
  • Jens-Peter kæmper stadig med senfølger efter sit hjertestop (s. 16)
    I april 2020 stoppede Jens-Peter Appels hjerte med at slå. Siden da har han kæmpet med senfølger som træthed, manglende koncentration, kognitive problemer og social fobi. Et ophold for hjertestopoverlevere og et møde med ligestillede har givet ham en oplevelse af, at han langtfra står alene med de udfordringer.

LANDSUDDELING

• Børnehave samler ind i lyntempo til en hjertestarter
     (s. 20)
    Det var på en tragisk baggrund, at børnehaveleder Britta Johnsen indså vigtigheden af en hjertestarter til Svalebækgård Landbørnehave på Sydsjælland. Da hun foreslog forældrene at samle ind til en hjertestarter gennem Hjerteforeningens Landsuddeling, var opbakningen overvældende.

FORSKNING FOR DIT HJERTE

• Hospitalspræsten blev reddet af de gamle kolleger (s. 22)
    Forestil dig din sidste dag på jobbet, inden du går på pension. Du får et glas i frokoststuen. Blomster og rødvin fylder gavebordet. Kollegerne får et sidste kram, og så skal du hjem og nyde resten af livet. Du aner det ikke, da du lukker døren til arbejdspladsen en sidste gang: Men de mennesker, du netop har sagt farvel til, vil redde dit liv inden længe takket være støtte fra Hjerteforeningen.

MOTION

• Hjertemotion: Kroppen rundt (s. 26)
    Det er vigtigt at træne musklerne, så du vedligeholder din muskelmasse og dermed kan fortsætte med fx dine dagligdags aktiviteter. Vi har sammensat et træningsprogram, hvor du uden redskaber (udover en stol) får trænet hele kroppen. Alle øvelser i denne serie kræver, at du spænder op i hele kroppen. Vi anbefaler, at du udfører øvelserne to-tre gange pr. uge. Rigtig god fornøjelse

ARV – TESTAMENTESKOLE

• Skal, skal ikke? (s. 28)
    Få styr på, hvem der er dine tvangsarvinger, hvor meget de arver, og hvad du selv kan bestemme.

HJERTELINJEN

• Halvmaraton efter bypassoperation (s. 29)
    En 54-årig, der for 3 måneder siden er blevet bypassopereret, spørger, om det er muligt at løbe halvmaraton igen, og hvornår han må gå i gang med at løbetræne. Han har fået forskellige udmeldinger, så han er usikker på, hvad han må, og hvordan han kommer i gang.
  • Coronavirus: Må jeg rejse til Spanien med min familie? (s. 29)
    En 70-årig kvinde, der er hjerteklapopereret og har atrieflimren, har gennem den sidste måned haft flere
    ustabile anfald af atrieflimren og er øget i sine betablokkere. Hun vil gerne holde ferie i Spanien med sin familie, men er usikker på grund af de høje smittetal i både Danmark og Europa.

POLITIK

• Hjertepatienter får psykologhjælp efter operation (s. 30)Som den første region i landet tilknytter Region Syddanmark psykologer til hjerteafdelingerne. Det sker på baggrund af Hjerteforeningens anbefalinger. Andre regioner bør følge efter, mener Hjerteforeningens direktør.
    Marianne Christensen glæder sig over det nye tiltag i Region Syddanmark – også selvom hun ikke umiddelbart
    får glæde af det.

HJERTEGALLA

JUBILÆUM

• Seks årtier med hjertet på rette sted (s. 40)
    Året er 1962 den 12. marts. Det var det år, hvor landeplagerne ”Jeg snakker med mig selv” med Gitte Hænning og ”Der’ hul midt i spanden” med Lilly Broberg og Dirch Passer tordnede ud af radioen. I Statsministeriet holdt statsminister Viggo Kampmann pressemøde, hvor han præsenterede den nye forening: Hjerteforeningen.

OPSKRIFTER – MÆT PÅ FÆRRE KALORIER

AKTIVITETER OG NETVÆRK (s. 51)

LEDER

KORT NYT