Klik på billedet eller her for at læse Hjerteliv

INDHOLD

TEMA: CORONA

• Ramt af corona efter hjerteklapoperation (s. 10)
    Hvad sker der, og hvad er på spil, når hjertepatienter og pårørende får coronavirus helt tæt inde på livet. Det fortæller Henrik Simonsen og Susanne F. Svendsen om på de næste sider.
  • Henrik: Jeg havde dødsangst (s. 12)
    I dette interview fortæller ægteparret Henrik Simonsen og Susanne F. Svendsen om, hvordan corona påvirkede hans hjerteklapoperation i foråret 2020.
  • Susanne: Jeg vidste ikke, om jeg så ham igen (s. 14)
    For Susanne F. Svendsen var uvisheden det sværeste at tackle, da hun blev ramt af corona samtidig med, at hendes mand var smittet og nyopereret.
  • Forskere har undersøgt hjertepatienters coronarisiko (s. 16)
    Ny forskning viser en sandsynlighed for, at tre større hjertesygdomme – hjertesvigt, atrieflimren (forkammerflimren) og iskæmisk hjertesygdom (åreforsnævring) – ikke i sig selv øger risikoen for, at patienten får et alvorligt forløb, hvis han eller hun smittes med coronavirus (COVID-19).

HJERTEGALLA – ÅRETS HJERTEREDDER 2021

• Stem på Årets Hjerteredder 2021 (s. 19)
    Tre menneskers hjerte holder op med at slå – og tre exceptionelle og modige redninger får dem tilbage til livet.
  • Mor redder lille Huxis liv (s. 20)
    En skøn forsommerdag i haven slutter brat, da lille Huxi på 4 år efter en tur i trampolinen besvimer i sin fars arme og får hjertestop. Heldigvis kan hans mor, Natascha Zarp-Andersen, sin livreddende førstehjælp på fingrene.
  • Cebastian er her stadig takket være tre forbipasserende (s. 21)
    At Cebastian Mogensen redder livet, da han pludselig falder om i indkørslen efter en løbetur med sønnen Whillam på 11 år, kan han takke Whillams nødråb og tre forbipasserende for: Alma Palic, Louise Hagen Rasmussen og Patrick Schmidt Hansen.
  • Kæresten og svigermor giver Jeppe livreddende førstehjælp (s. 22)
    Da Jeppe Mikkelsen på 25 år falder om i en hotelseng, er hans kæreste, Anne Sofie Balleby, ikke i tvivl om, hvad hun skal gøre. Øjeblikket efter er hun sammen med sin mor, Marianne Balleby, i gang med at give Jeppe hjertemassage.

LANDSUDDELING – DIGITAL INDSAMLING

• “Jeg blev simpelthen så glad” (s. 24)
    Den digitale indsamlingsrute blev en kæmpe succes for Birgitte Hemmingsen fra Frederikssund, da hun samlede ind til en hjertestarter i Landsuddelingen. Hun samlede fem gange mere ind end gennemsnittet sidste år.

KOSTRÅD – PLAKAT

• Spis mere fuldkorn (s. 26)
    Syv råd til en hverdag med mere fuldkorn. Fuldkorn finder du i mad, der er lavet af kornprodukter, hvor hele kornet er taget med. På den måde får du flest mulige vitaminer, mineraler og kostfibre. Fuldkorn kan både være hele og forarbejdede kerner. Fuldkorn mætter godt, er med til at sænke kolesteroltallet og forebygge hjerte-kar-sygdom.

DERFOR FORSKER JEG – CHRISTIAN JUHL TERKELSEN

• Akutbehandling (s. 28)
    Christian Juhl Terkelsen har modtaget 5 mio. kroner fra Hjerteforeningen til et professorat og til forskning inden for akutbehandling. Over de næste fem år undersøger han, hvordan vi bliver endnu bedre til at lave en god og hurtig diagnose i ambulancen. Han kortlægger også, hvordan vi kan yde samme behandling af blodproppatienter over hele landet, ligesom han indsamler viden om, hvornår og hvor en akutlægehelikopter gør mest gavn, når en dansker rammes af et hjertestop eller blodprop i hjertet eller hjernen.

HJERTELINJEN

• Øget træthed og åndenød (s. 30)
    En 74-årig mand henvender sig til Hjertelinjen og fortæller, at han har et mangeårigt forløb med atrieflimren. Fra sjældne og kortvarige tilfælde er disse blevet stadigt hyppigere og længere. Manden har igennem årene fået 15 stød på brystkassen (DC-konvertering). Hjertelægen siger, at denne behandling ikke længere er en holdbar løsning. Manden er generet af den øgede træthed og åndenød ved mindste anstrengelse.
  • Kost og hjertesvigt (s. 30)
    En pårørende ringer ind til Hjertelinjen om sin 81-årige far, som har fået konstateret hjertesvigt. Han er lige kommet hjem fra hospitalet, er afkræftet, har madlede, stort vægttab og er småtspisende. Årsagen er formodentlig væskeophobninger i kroppen, et symptom på hjertesvigt. Væske som presser ind på mavesækken.

ARV – FORSKNING

• Arv hjælper fremtidens hjertepatienter (s. 31)
    Hver gang der bliver testamenteret til Hjerteforeningen, bliver der flere penge til forskning. Og mere forskning betyder nye fremskridt, der redder menneskeliv
  • Jeg slap for flere uger på hospitalet (s. 32)
    Takket være en ny behandlingsmetode slap Brita Øhlenschlæger for flere ugers indlæggelse, da hun blev behandlet for betændelse i sin hjerteklap. For hende har det betydet meget at komme hurtigere hjem, for det gør det nemmere at komme sig og få overskud til genoptræningen.

FRIVILLIG FOR HJERTET – PATIENTSTØTTE

• Videre i livet (s. 34)
    Mange hjertepatienter, der er ovre den akutte indlæggelse på hospitalet, får en aha-oplevelse ved at tale med Rita Lohmann. Som patientstøtte bliver hun et levende eksempel på, at de kan komme videre i livet

VÆRD AT VIDE – KØREKORT OG HJERTESYGDOM

• Værd at vide om kørekort og hjertesygdom (s. 37)
    Hjerteforeningen får løbende henvendelser fra danskere med hjertesygdom, som har spørgsmål til kørekort enten som privatbilister eller som del af deres erhverv. Vi har samlet vores bedste viden til dig her.

FORSKNING – HJERTEBARNSFAMILIER

• Hjertebarnet Malthe har angst: Forskere skal hjælpe familien med viden (s. 38)
    Nyt forskningsprojekt skal hjælpe familier til hjertebørn som Bianca Loch Christiansen og hendes mand, der mangler information og viden om koblingen mellem deres seksårige søns medfødte hjertesygdom og hans mentale problemer.
  • Støtte til hjertebørn med mentale problemer (s. 40)
    Børn og unge med en medfødt hjertesygdom lider oftere af en psykiatrisk diagnose end  andre børn og unge. Et nyt forskningsprojekt vil for første gang undersøge det præcise omfang af problemerne i Danmark, så familierne fremover kan få bedre hjælp.

BØRNEHJERTELINJEN

• Ingen skal stå alene (s. 41)
    Børnehjertelinjen er Hjerteforeningens nye tilbud til både forældre og pårørende til et hjertebarn og til unge med en hjertesygdom. Her kan de få gratis og anonym rådgivning på telefonen.

SAMARBEJDSPARTNERE – CLAUS HOLM

• TV-kok Claus Holm: “Livet er en gave. Ikke en opgave” (s. 42)
    Højere selvværd, lavere vægt og et ”brølhamrende stærkt” hjerte er nogle af de gevinster, Claus Holm har vundet ved at ændre vaner. Kokken med den karakteristiske sixpence tilbagelægger gerne 60 kilometer til fods på en søndag og spiser suppe tre gange om ugen, men fanatisk og mager bliver han aldrig.

OPSKRIFTER – MANDEMAD

AKTIVITETER OG NETVÆRK (s. 51)

LEDER

KORT NYT

• 165.000 (s. 4)
    danskere lider af åreforsnævring i hjertet. 54.149 af dem har haft en akut blodprop i hjertet.
  • 79 % (s. 5)
    I 79 procent af tilfældene med hjertestop udenfor hospital giver tilstedeværende personer livreddende førstehjælp, før der ankommer professionel hjælp.
  • 20 % (s. 6)
    Omkring hver femte dansker mellem 20 og 89 år lider af forhøjet blodtryk, hvilket svarer til 1 million personer.