Klik på billedet eller her for at læse Hjerteliv

INDHOLD

FORSKNING – BRUGERINDDRAGELSE

• Patienter vil have forskning om psykiske følger ved hjertesygdom (s. 10)
    I et nyt tiltag fra Hjerteforeningen om brugerinddragelse i forskning har patienter og pårørende peget på psykiske følger hos hjertepatienter som oplagt emne at forske i. Nu er millionpulje blevet afsat til forskere, der skal nærstudere psykiske følger af hjertesygdom, fx symptomer på angst og depression
  • Voxpop: Hvad mener hjertepatienter, der bør forskes i? (s. 12)

TEMA – STOFSKIFTE OG HJERTET

• Diabetesmedicin mod hjertesvigt (s. 12)
    Hjertelæger retter i disse år blikket mod forskellige typer diabetesmedicin, der kan hjælpe mod hjertesvigt. Det giver håb om en bedre behandling og et længere liv for Kjeld Henriksen og de mere end 10.000 danskere, der hvert år rammes af hjertesvigt
  • Hvis dit stofskifte løber løbsk, kan det ramme både hjerte og kart (s. 13)
    Flere af Hjerteforeningens medlemmer har både stofskiftesygdom og hjerte-kar-sygdom, og når man spørger forskerne, er overlappet desværre ikke overraskende. Ét problem kommer sjældent alene

HJERTEGALLA ÅRETS HJERTEREDDER

• Stem på Årets Hjerteredder 2020 (s. 17)
    Seks veninder udførte livreddende teamwork, da deres vinterbademakker Berit Skaalum Konge fik hjertestop i Vesterhavet. Benjamin Werge og Louise Miltenburg Caspersen kæmpede på åbent hav for at redde Benjamins far, som havde fået hjertestop under en kapsejlads. 14-årige Michaela Billbo Tanderup var helt alene om at træde til, da hendes mor faldt om med hjertestop i hjemmet
  • Kender du en, der har reddet liv? Måske endda dit liv? (s. 17)
    Nu kan du indstille vedkommende kandidat til Årets Hjerteredder 2021
  • Samarbejdet blev Berits redning (s. 18)
    Seks veninder havde hver deres vigtige livreddende funktion, da deres vinterbademakker 50-årige Berit Skaalum Konge faldt om med hjertestop i Vesterhavet
  • 67-årige Leif fik hjertestop under sejlads (s. 20)
    Ude på åbent vand stopper Leif Werges hjerte, men han bliver reddet af Louise Miltenburg Caspersens førstehjælp og af sønnen Benjamin Werge, der får familiens båd hurtigt og sikkert i havn
  • Michaela reddede sin mors liv (s. 22)
    Da 55-årige Wenche Billbo får hjertestop, er hendes teenagedatter helt alene om at give livreddende hjertemassage

LANDSUDDELING – KONTANTFRI

• Gør som Jan: Bliv lokal ambassadøret (s. 24)
    Hjerteforeningens Landsuddeling 2020 bliver kontantfri. Det giver mulighed for at fokusere på nærværet og de personlige relationer, fortæller Jan Pedersen, der er formand for Hjerteforeningen Skanderborg

KOSTRÅD

PATIENTSIKKERHED – UTILSIGTEDE HÆNDELSER

HJERTELINJEN

• Hjerterask men alligevel i medicinsk behandling (s. 31)
    En 52-årig kvinde er i tvivl, om hun skal opstarte på medicin grundet forhøjet kolesteroltal, da hun har hørt, at der er mange bivirkninger forbundet med denne behandling
  • Naturens statin hedder røde gærris (s. 31)
    En kvinde ringer ind og spørger, hvilken betydning røde gærris har for kolesteroltallet? Giver risene samme bivirkninger som statiner?

DERFOR FORSKER JEG

• Ballonbehandling (s. 33)
    Evald Høj Christiansen undersøger effekten af ballonbehandling ved kronisk lukkede kar. Han samarbejder i studiet med næsten alle danske hjertecentre samt med hospitaler i Finland, Sverige, Spanien og England. De første resultater forventes at være klar om 2-3 år. I alt skal 1.500 patienter deltage.
    Heraf 750 i Danmark. Hjerteforeningen har støttet projektet med én mio. kr. i både 2018 og 2019, så den samlede støtte er på to mio. kr.

SELVHJÆLPSGRUPPE – HERREVÆRELSET

• Du er ikke alene mand (s. 34)
    I selvhjælpsgruppen ”Herreværelset” mødes en gruppe mænd for at dele tanker og følelser om at leve med hjertesygdom. Frivillige fra Hjerteforeningen Hillerød står bag initiativet, der fungerer som et frirum, hvor mændene kan tale frit ud af posen

GENOPTRÆNING – HJERTEMOTION

• På fode igen med hjertemotion (s. 38)
    Motion målrettet hjertepatienter dyrket i trygge rammer sammen med andre hjertepatienter. Det er opskriften på Hjerteforeningens tilbud Hjertemotion. Fordelt over hele landet er 183 hold for tiden i sving

HJERTEFORENINGENS SAMARBEJDSPARTNERE

• Sundhed for alle (s. 40)
    Danskernes sundhed er i centrum i et nyt partnerskab mellem Hjerteforeningen og dagligvarekæden Fakta. Fremover kan kunderne finde hjertevenlige opskrifter og madplaner i Faktas tilbudsaviser, og 40 hjertestartere er blevet sat op i kædens butikker landet over

ARV – HVEM SKAL ARVE DIG?

OPSKRIFTER – EN GOD START PÅ DAGEN

KONTAKT HJERTEFORENINGEN (s. 50)

LEDER

NOTER