Hjertenyt nr. 3, 2015

Klik på bladet og læs artiklerne.

TEMA: Hjertebørn

• Nu er jeg stolt af mit ar
    En mislyd på hjertet førte til en åben operation, da Mathilde Ravnkilde var fire år. Operationen har givet Mathilde i Lemvig et liv stort set uden mén, men det har også givet hende et ar, som hun har brugt flere år på at skjule. Men ikke mere – i dag er hun stolt af det ar, som gav hende liv.

• Dansen er vores frirum
    Når Ulrik og Frederik Holm indtager dansegulvet, holder de fri fra følelsen af at være anderledes. Dansen er blevet et frirum for de to brødre, der er født med hver deres hjertefejl.

• De fleste hjertebørn klarer sig godt
    Flere børn med medfødt hjertefejl overlever takket være bedre behandlingsmuligheder. De fleste børn klarer sig godt, selvom en lille gruppe med komplekse fejl kan få psykiske problemer senere i livet.

BEHANDLING: DIN MEDICIN

• Medicinskabet
    Her i ”Medicinskabet” giver vores lægefaglige ekspert Susette Krohn Therkelsen svar på, hvad din medicin gør godt for, hvorfor du får den, og hvad du skal være særlig opmærksom på. Vi afslutter Medicinskabet i dette nummer med betablokkere.

• Hvorfor får jeg betablokkere?
    Betablokkere bruges til mange forskellige hjerte-kar-sygdomme. DCalcium-blokkere bruges til behandling af forskellige hjerte-kar-sygdomme. Der findes forskellige typer af betablokkere, der kan bruges til alle de forskellige typer hjerte-kar-sygdomme. De hyppigste årsager til, at du får en betablokker er …..

NY FORMAND: ANNE KALTOFT

Ny strategi og ny formand
Anne Kaltoft sad for bordenden, da Hjerteforeningens bestyrelse – på valgdagen torsdag den 18. juni – holdt møde på Hauser Plads. Dermed indtog Hjerteforeningens nye formand sin nye rolle med at lede og samle foreningen, så den er rustet bedst muligt til at klare fremtidens opgaver og udfordringer.

DERFOR FORSKER JEG

• Carsten Steengaard, hjertelæge, ph.d.
    Projektet med navnet ”Effekten af akut ballonudvidelse ved mindre blodprop i hjertet” fik i 2014 bevilliget 700.000 kroner fra Hjerteforeningen. Ca. 400 patienter har foreløbigt deltaget i projektet, og resultaterne fra de første 250 patienter præsenterede Carsten Stengaard i maj på en af verdens største hjertekongresser EuroPCR.

NY VIDEN: NY OPERATION

• Ny operation beskytter patienter med atrieflimren mod blodpropper i hjernen
    Patienter med atrieflimren slipper for blodfortyndende behandling efter ny operation. Danske hjertelæger vurderer, at operationen bliver et tilbud til flere danskere med atrieflimren fremover.

UNGE: HJERTESTOP

• Étårige lever livet igen …
    Med blot tre ugers mellemrum har Malene og Simon netop fejret deres etårsfødselsdag.. Alligevel er de i stand til selv at tage toget fra henholdsvis Varde og København til Odense, hvor de har aftalt, at mødes med Hjertenyts udsendte. Og det lykkes dem at sidde nogenlunde stille på Café biografen – og spise uden at spilde – alt imens de flasher et pænt udvalg af ungdommelige tatoveringer.

KAMPAGNE: ELSK HJERTET

• Vær med til at redde 5 kvinder – om ugen
    Det gør Hjerteforeningens ambassadører

• Livet er skønt og absolut værd at leve. Elsk hjertet, hver dag …
    Onsdag den 19. februar tog Sanne og hendes familie i svømmehallen. Familien var kun lige hoppet i vandet, da Sanne pludselig gik i krampe og lå livløs i vandet.

APPETIT PÅ LIVET

OPSKRIFTER – SMAG PÅ SYDAMERIKA

• Brasiliansk fisk i fad
  • Argentinsk svinekød med parmaskinke, appelsin og honning
  • Citronkylling med quinoasalat fra Peru
  • Marengs-karameldessert med æbler og mandler fra Peru

MAD: GUIDE

• 10 fødevarer, du tror er sunde, men de snyder
    Her er 10 eksempler på fødevarer, som mange går galt i byen med. Hanne Skov, Hjerteforeningens ernæringsfaglige konsulent, fortæller, hvorfor de er usunde – blandt andet på grund af for meget fedt og sukker – og giver her et bud på, hvad du kan spise i stedet.

HJERTEFORENINGENS SAMARBEJDSPARTNERE – GUIDE

Elsk dit hjerte
Brug efteråret på at gøre noget godt for både dig selv og andre. Her får du tip til motion og apps, der får motivation og donation i top.

• Pulsen op fra morgenstunden (OTA Solgryn)
  • Få målt dit tryk
  • Støt med fødderne (I FORM)
  • Smart app for hjertet

3 tip til dine løbesko

TELEFON- OG ADRESSELISTE

BREVKASSE

LEDER: Længe leve livet

NOTER

• Hjertedage på Skaføgård
  • Legater a 10.000 kr. til hjerte-kar-patienter
  • Når ægtefællen dør
  • Gå penge ind med fødderne
  • Hvem skal være årets hjerteredder 2016?
  • 24 mio. kroner til hjerteforskning
  • Prøv vores nye lækre hjerterugbrød
  • De sorte pletter på landkortet
  • Ny leder af rådgivningen i Odense