Flæskesteg, brunede kartofler og sovs i litervis. Juleaften kan hurtigt blive dyr, også på kaloriekontoen. For ikke at nævne det ubehag, der følger i timerne efter årets største middagskalas. Vil du gerne hjertesundt gennem juleaften uden at føle, at du er gået glip af noget? Så følg disse seks enkle råd fra Hjerteforeningens diætist.

Julen handler om traditioner – med maden som det store omdrejningspunkt.

Og vi behøver ikke gå på kompromis med middagen på denne ene dag af året, når vi spiser hjertesundt de fleste af alle årets andre dage.

Der er plads til både traditioner, elspareråd og hjertesundhed, når julemaden bliver tilberedt og spist med nydelse, krydret med sund fornuft.

Med få, simple greb kan du faktisk gå fra julebordet uden hverken mavesmerter eller dårlig samvittighed.

Og du behøver ikke engang at gå på kompromis med de skønne livretter, der bliver serveret, og som du og din familie elsker og forbinder med alle de dyrebare traditioner på denne særlige aften.

Ifølge Hjerteforeningens diætist kan du nemlig sagtens både være hjertesund og gå ombord i al den lækre julemad – uden at elmåleren løber løbsk, og budgettet bliver tømt.

Spis lidt, men godt, er det bedste råd fra diætist Lotte Juul.

6 smarte tricks til sund julemad og en julemiddag uden ondt i maven

1. Tø anden op i køleskabet, og lad den afgive gratis kulde til køleskabet, så sparer du strøm. Brug både for- og eftervarme, når du laver andestegen. Du kan sagtens slukke ovnen, 10-15 min. før anden er færdig, og udnytte eftervarmen.
  2. Kog vandet til kartoflerne op i elkedlen, og spar strøm. Du kan nøjes med en lille mængde vand, hvor vandet kun akkurat dækker kartoflerne. Kog dem under låg. Server altid kartoflerne sammen med en lækker julesalat.
  3. Dæk bordet med små tallerkener frem for store. Vi spiser mindre, når tallerkenen er lille. Vi bruger ubevidst tallerkenen som pejlemærke for størrelsen af en normal portion og øser op til en fuld tallerken mad.
  4. Spar på mættet fedt for dit hjertes skyld. Kamsteg er et mere hjertesundt valg end flæskesteg. Spar på den fede sovs og de smørbrunede kartofler. Fyld godt op med den flotte rødkålssalat i stedet, fx denne fra Hjerteforeningen: https://hjerteforeningen.dk/opskrifter/julesalat-med-roedkaal-og-appelsin/.
  5. Spis langsomt, hold pauser undervejs, og nyd maden. Tempoet er vigtigt, når det gælder det at smage på maden og mærke mæthed i maven. Hurtig spisning fører ofte til, at vi får overspist.
    Madglæde handler om nydelse – ikke om overspisning.
  6. Drik vand til maden, og skål i vinen. Vælg små, gamle og smukke vinglas. Ofte drikker vi samlet set mindre vin, når vi drikker af små vinglas fremfor de store glas.

Hjertesunde opskrifter på årets julemenu:

Få flere gode råd hos Hjerteforeningen

Har du andre spørgsmål om hjertesund kost og ernæring? Eller noget helt andet hjerterelateret?

Så anbefaler vi, at du ringer til vores rådgivningslinje Hjertelinjen, der har åbent alle hverdage mellem 9 og 15.

Her kan du altid få en snak med en af vores højt kvalificerede fagpersoner.