Hvem skal være Årets Hjerteredder 2020?

Kender du en, der har reddet liv? Måske endda dit liv?
Nu kan du indstille vedkommende kandidat til at modtage Årets Hjerteredder 2020.
Hvert år kårer Hjerteforeningen Årets Hjerteredder. Prisen går til en eller flere personer, der har handlet hurtigt og korrekt og ydet genoplivning, da den reddede person fik hjertestop.
Alle kan indstille kandidater til prisen. Vi skal blot bruge forskellige oplysninger om redningen, som beskrevet i vores skema. Her kan du også læse nærmere om, hvor du sender indstillingen hen, og du finder kontaktoplysninger til vores rådgivere, hvis du eller andre har brug for at tale oplevelsen igennem.

Skema til Årets Hjerteredder

Udfyld indstillingsformular til Årets Hjerteredderpris her

Deadline for indstillinger til Årets Hjerteredder 2020 er den 31. oktober 2019.

Årets Hjerteredder støttes af Østifterne.

Årets Hjerteredder 2019

Da Lene Larsens mand får hjertestop i soveværelset, giver hun ham hjertemassage i 20 minutter på trods af en brækket hånd og en kraftig hjernerystelse. Deres to piger på 9 og 13 år hjælper til uden at gå i panik.

Lørdag aften blev Lene Bregnholt Larsen kåret som “Årets Hjerteredder 2019” på TV 2 CHARLIE, for at have reddet sin mands liv. Her får hun overrakt prisen af værterne ved Hjertegalla, Camilla Miehe-Renard og Jesper Steinmetz. Foto: Per Arnesen

Læs mere om historien og se rekonstruktion fra redningen

Billeder fra hyldest-arrangement i 2019

“Tak fordi du trådte til”. Sådan lød det mange gange fredag, da en lang række hjertereddere fra hele landet blev hyldet ved et stort arrangement i København.

Det var både bevægende og livsbekræftende, da værten Camilla Miehe-Renard fra scenen gang på gang genkaldte sig de dramatiske minutter, hvor et menneske med hjertestop var blevet reddet tilbage til livet med en hurtig og snarrådig indsats.

– Jeg har aldrig oplevet noget lignende. På én dag at møde og opleve så mange mennesker, der hver især havde en vild og voldsom historie at fortælle – en historie, der trods alt heldigvis ender godt, siger Camilla Miehe-Renard.

I alt blev hovedpersonerne fra 27 hjerteredninger interviewet, og de ca. 140 deltagere (hjerteredderne, de reddede og deres pårørende) var udsat for følelsesmæssige rutsjeture mellem grin og gråd, store krammere og stemmer, der knækkede.

Det var Hjerteforeningen, der sammen med Østifterne hyldede de mange hjertereddere. Det foregik i Nykredits domicil i København den 8. februar 2019.

I alt har Hjerteforeningen modtaget 54 indstillinger til prisen som Årets Hjerteredder 2019.

– Det er vigtigt for Hjerteforeningen, at vi kan hylde jer. I er forbilleder for os alle sammen. I havde modet og viljen til at træde til, da det gjaldt livet for et andet menneske. En af jeres kære eller en vildt fremmed. Selv om vi i sidste ende kun kan kåre én ”Årets Hjerteredder 2019”, har I alle fortjent den samme anerkendelse, sagde Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft.

Foto: Heidi Maxmiling