Dansk Cardiologisk Selskab og Aarhus Universitetshospital har med økonomisk støtte fra Hjerteforeningen og flere forskningsfonde igangsat et nyt forskningsprojekt, kaldet DANHEART.

Formålet med DANHEART er at undersøge om to lægemidler (hydralazin/isosorbiddinitrat og metformin) kan bedre overlevelsen og nedsætte risikoen for indlæggelse på hospital for personer med hjertesvigt.

”Det er vores håb at de 2 præparater kan bedre overlevelse og livskvalitet hos hjertesvigtspatienter” siger Overlæge og professor Finn Gustafsson.

Finn Gustafsson er en af initiativtagerne bag DANHEART og ansat på Rigshospitalets Hjertemedicinske afdeling, hvor hjertesvigtspatienter lige nu bliver inkluderet i DANHEART studiet.

”Hjertesvigt er en sygdom som medfører mange indlæggelser og desværre også en forkortet livslængde – og det på trods af, at vi de sidste 20 år har fået mange nye behandlinger, som har kunnet hjælpe patienterne – men vi skal gøre det endnu bedre” siger Finn Gustafsson.  ’I DANHEART studiet afprøver vi 2 præparater, som vi tror kan hjælpe hjertesvigtspatienterne’.

DANHEART er blevet til ved et unikt samarbejde mellem de danske hjerteafdelinger og gjort mulig med støtte fra Hjerteforeningen og flere forskningsfonde.

Hør Overlæge og professor Finn Gustafsson fortælle om DANHEART her

Hvis du har hjertesvigt og ønsker at vide mere om mulighederne for at deltage i studiet, så klik her

Download gratis bog om hjertevigt her