Alle danskere, der lever med hjertesygdom, opfordres i denne tid til at passe ekstra meget på sig selv. Sundhedsmyndighederne opfordrer til, at du så vidt muligt minimerer kontakten til andre mennesker.

Det kan samtidig øge risikoen for, at hjertesyge bliver uhensigtsmæssigt inaktive. I Hjerteforeningen vil vi derfor gerne hjælpe med at få indarbejdet fysisk aktivitet i din hverdag.

Herunder finder du hjemmetræningsvideoer, der er tilrettelagt til mennesker med hjertesygdom, men de kan bruges af alle – og de er inddelt i tre forskellige sværhedsgrader:

Niveau A er det lette program, som bl.a. kan benyttes af mennesker, der er ny-opererede gennem brystbenet eller ikke er vant til at dyrke motion.

Niveau B er et mellem program, som kan benyttes af mennesker, der er vant til at dyrke motion. Træningsprogrammet må ikke benyttes, hvis du er blevet opereret gennem brystbenet inden for de seneste 4 uger.

Niveau C er det hårde program, som kan benyttes af dem, der er vant til at dyrke motion – og til dem, der lever med en stabil hjertesygdom. Du kan benytte dette program, hvis du er blevet opereret gennem brystbenet for mere end 6 uger siden.

Hjertestier

Det anbefales desuden fortsat at gå ture i det fri. Gå gerne i et tempo, hvor pulsen kommer lidt op. Sørg dog for at følge Sundhedsstyrelsens retningslinjer om at gå med afstand til andre mennesker. På www.hjertestier.dk kan du finde både styrke- og konditionsøvelser, som kan foregå i naturen, og du finder en oversigt over alle Danmarks hjertestier. Der er også en tæt på dig.

Find hjertestierne her

Om coronavirus og motion

Hvis du har symptomer på coronavirus (COVID-19), anbefaler Hjerteforeningen, at du holder dig i ro og først dyrker motion, når symptomerne er helt forsvundet.

Du kan altid kontakte Hjertelinjen på 70 25 00 00, hvis du har spørgsmål omkring motion og hjertesygdom.