GIV LIV

Vær med til at bestemme, hvilken forskning Hjerteforeningen skal støtte

Hjerteforeningen giver hvert år mange millioner til hjerteforskningen i Danmark. Det er helt afgørende, at resultaterne gør en forskel for jer, der lever med hjerte-kar-sygdom. Derfor er I med til at bedømme den forskning, vi støtter.

Brugerudvalg for forskningsstøtte

Sammen udvælger vi den vigtigste forskning

Hjerteforskning redder liv.

Det ved vi i Hjerteforeningen, hvor vi hvert år ser resultaterne af den hjerteforskning, som du har været med til at støtte gennem os.

Nu vil vi endnu tættere ind på livet af jer, der skal have gavn af forskningen.

Hvad mener du er relevant at undersøge? Hvor kan forskningen bedst hjælpe dig og andre brugere i jeres hverdag?

Forskningen skal forbedre livet for jer, der er berørt af hjerte-kar-sygdom, hvad enten du har øget risiko for at få en hjertesygdom, selv er hjertesyg eller er pårørende til én med hjerte-kar-sygdom.

Lad din stemme blive hørt

Du kan være med i et brugerudvalg, der skal vurdere, hvilke forskningsprojekter, Hjerteforeningen bør støtte. Brugerudvalgets bedømmelser bliver en ekstra vurdering udover den faglige.

Et fagligt forskningsudvalg sikrer at Hjerteforeningen støtter forskning af høj faglig kvalitet. Brugerudvalget er med til at sikre at forskningens resultater kan skabe værdi for patienter, pårørende og personer i risiko for hjerte-kar-sygdom.

Deltagerne i brugerudvalget repræsenterer flere forskellige sygdomme, livssituationer og årsager til øget risiko. Så vi har så mange forskellige synspunkter med som muligt.

Her på siden kan du se, når der bliver en ledig plads i brugerudvalget.

Hjerteforeningens Brugerudvalg består af mennesker, som kan svare ja til mindst et af følgende udsagn:

• Jeg har en hjerte-kar-sygdom
  • Jeg er pårørende til en, som har en hjerte-kar-sygdom
  • Jeg har forhøjet risiko for hjerte-kar-sygdom (fx tager medicin for eller har forhøjet blodtryk eller forhøjet kolesterol, har arvelig hjerte-kar-sygdom i familien).

Som deltager i brugerudvalget skal du have lyst til at:

• Læse om hvad forskellige forsknings-projekter går ud på og overveje, om de kan gøre en forskel for jer brugere.
    • Der vil være omkring to sider om ca. 20 forskningsprojekter, som skal læses i marts og starten af april 2024.
  • Deltage i et informationsmøde i Hjerteforeningen i København:
    • onsdag den 7. februar 2024 kl. 16.30-18.30.
  • Mødes med resten af brugerudvalget i Hjerteforeningen for at tale om forskningsprojekterne og bedømme dem sammen disse to dage:
    • tirsdag den 16. april kl. 12.30-18.00
    • onsdag den 17. april kl. 10.00-15.00 .
  • Være medlem af Hjerteforeningen

Du behøver ikke vide noget om forskning på forhånd. Vi vil rigtig gerne have dig med, selvom du aldrig har læst om forskning før.

Derfor skal du være med i Hjerteforeningens Brugerudvalg for forskningsstøtte

Hjerteforeningens brugerudvalg for forskningsstøtte består af ialt 9 brugere. Hvis du undervejs finder ud af, at det alligevel ikke er noget for dig, kan du til enhver tid melde fra igen.

Hvad bliver min opgave som medlem af brugerudvalget?

Som medlem af brugerudvalget bliver dine opgaver at:

• Være med til et informationsmøde den 7. februar 2024, hvor du lærer de andre i brugerudvalget at kende og får information om hjerte-kar-forskning og Hjerteforeningens forskningsstøtte.
  • Bedømme forskningsprojekter fra 6. marts til 4. april 2024, hvor du skal:
    • Læse ca. 2 sider om ca. 20 forskellige forskningsprojekter.
    • Vurdere forskningsprojekterne ved at svare på få konkrete spørgsmål om forskningen.
  • Deltage i et møde den 16. og 17. april i København, hvor du taler med de andre i brugerudvalget om forskningsprojekterne, og I sammen laver en fælles bedømmelse.

Du kan være med i brugerudvalget i to-fire år.

Hjerteforeningen betaler alle dine udgifter i forbindelse med møder i brugerudvalget som fx transport og eventuel overnatning tæt på mødestedet.

Lisbethandersen

Hvis du har spørgsmål til Hjerteforeningens brugerudvalg for forskningsstøtte er du velkommen til at skrive til Lisbeth Vestergaard Andersen på: [email protected]