GIV LIV

Partneren som pårørende

Alvorlig sygdom vender op og ned på hverdagen. Sygdom udløser mange reaktioner hos både den, der er ramt af sygdom, og hos dig som pårørende.

Sygdom, behandling, genoptræning og samarbejdet med sundhedsvæsenet kan være et krævende stykke arbejde for jer begge to. Endelig kan det være, at I synes, det er vigtigt at ændre livsstilen i familien for bedst muligt at forebygge ny sygdom. Alt samme noget, der båder kræver energi og et godt samarbejde i mellem jer.

Når en familie er i krise, er overskuddet og kræfterne ofte mindre. Men samtidig er der mange nye opgaver og ting, man er nødt til at forholde sig til. Det kan godt gøre nerverne lidt tyndslidte og sætte parforholdet under pres. Belastningen ved hele situationen kan for nogen betyde flere konflikter end vanligt. For nogen bliver det et stort problem, og så er det en god idé at søge rådgivning og støtte. Men heldigvis kommer mange også styrket ud på den anden side. Båndene er blevet stærkere: ”Når vi har klaret det her sammen, er der ikke noget, der kan vælte os”.

Erfaringen viser, at god kommunikation og samarbejde er vigtigt, for at I sammen klarer den svære tid bedst muligt. Og samtidig er det også vigtigt, at du som pårørende passer godt på dig selv i forløbet.