Beskytter vi børn og unge nok mod eksponering af usunde fødevarer på de sociale medier? En kampagne fra chipsproducenten KiMs har fået diskussionen til at blusse op på ny.

Forskning peger på, at digital markedsføring af usunde fødevarer påvirker børn og unges kostvaner ved at ændre deres forbrugsmønstre i en usund retning.

— Det er derfor problematisk, når virksomheder og influencere bevidst promoverer usund mad gennem reklamer på sociale medier til børn og unge, mener chefkonsulent i Hjerteforeningen Natasha Selberg.

Som eksempel på den type effektiv digital markedsføring, fremhæver Natasha Selberg den såkaldte ’Chips Battle’ kampagne fra KiMs.

— Her bruger man kendte influencere, der appellerer til børn og unge, og som når bredt ud via diverse digitale kanaler. Det kombineres med et andet greb – nemlig konkurrence og leg, der lokker børn og unge til at købe produktet og udvisker grænsen mellem underholdning og reklame. Det kommercielle budskab er svært for børn og unge at afkode, og det virker utroligt effektivt, siger Natasha Selberg.

En lignende kampagne fra KiMs i 2023 resulterede i et salg af 1,3 millioner chips på bare 14 dage.

Forbrugerrådet Tænk har klaget

Kampagnen fra KiMs har også vakt harme i Forbrugerrådet Tænk, som mener, at den bryder med industriens eget kodeks for reklame for usunde fødevarer til børn.

Derfor har de klaget over den til Dansk Industris Forum for Fødevarereklamer.

I kampagnen har fire af Danmarks største influencere fået produceret hver deres ’signaturchips’ og dyster med hinanden om, hvilke der smager bedst og sælger bedst i et såkaldt ’Chips Battle’.

Som led i kampagnen promoverer influencerne deres signaturchips og konkurrerer med hinanden på tværs af deres kanaler på sociale medier.

Ved at bruge de populære influencere, mener Forbrugerrådet Tænk, at KiMs derved markedsfører fødevarer med højt fedt- og saltindhold til børn under 13 år – og det må man ikke ifølge industriens kodeks.

Orkla Danmark, der ejer KiMs, fastholder dog, at kampagnen er målrettet unge og ikke børn.

Beskytter ikke børn og unge nok

Natasha Selberg mener, at det er på høje tid at finde mere effektive værktøjer til at beskytte børn mod markedsføring af usunde fødevarer på sociale medier.

— Personligt kunne jeg ikke være mere enig med Forbrugerrådet Tænk i den konkrete klage her, siger hun.

— Men uanset hvordan den falder ud, så synes jeg, vi bliver nødt til at have en generel diskussion om, hvorvidt vi beskytter børn og unge godt nok for eksponering af usunde fødevarer på sociale medier. Det ser det desværre ikke ud til vi gør i øjeblikket.

Natasha Selberg henviser blandt andet til Hjerteforeningens egen undersøgelse fra 2023, som viser, hvordan sociale medier bugner af eksponering og markedsføring af usunde fødevarer.

Vores rapport viser, at danske børn og unge bombarderes med reklamer for usunde fødevarer på sociale medier. Det er både i form af de tydeligt markerede reklamer, men også indirekte markedsføring. Fx via influencere, der får penge for at promovere et usundt produkt til deres følgere, siger den ernæringsfaglige chefkonsulent.

79 procent indeholdt usunde fødevarer

I Hjerteforeningens undersøgelse beskriver de unge selv markedsføringstrykket af usunde fødevarer som ”stort”.

Desuden fremgår det, at ud af næsten 2.600 opslag på sociale medier med fødevarer indeholdt 79 % af disse opslag fødevarer, der kan kategoriseres som usunde.

— Det er et meget bekymrende tal, og det må vi simpelthen ikke lukke øjnene for. Der kan være en meget stor sundhedsmæssig slagside, når børn og unge påvirkes i det omfang, de gør.

— Jo tidligere og jo oftere, man bliver eksponeret for usunde fødevarer der påvirker ens sundhedsadfærd, jo større er sandsynligheden for, at man grundlægger og fastholder den usunde adfærd op i voksenårene. Og dermed stiger risikoen også for en lang række livsstilssygdomme, især hjerte-kar-sygdomme, siger Natasha Selberg.

Bør kigge mod udlandet

Hun mener, at danske lovgivere bør skride til handling på området, og at man bør skele til udlandet for inspiration til ny lovgivning på området.

— I lande som England, Norge og Portugal har man allerede eller er på vej til at indføre lovgivning, der skærper reglerne for markedsføring over for børn og unge. Det kan vi lade os inspirere af – og gerne i dag snarere end i morgen.

— I Hjerteforeningen mener vi, at der er stort behov en kortlægning af det digitale markedsføringsområde, så det bliver muligt at se, hvor man politisk kan sætte ind, siger Natasha Selberg.

— Vi mener, at netop en større beskyttelse ift. markedsføring over for børn og unge er et af de steder, hvor vi som samfund er nødt til at tage ansvar og hjælpe vores børn og unge, så de ikke manipuleres eller lokkes ind i en adfærd, der skader deres sundhed – og på sigt øger deres risiko for hjertesygdom.