Hvem træder til, hvis du falder om i supermarkedet og har brug for hjælp? Med rigtig mange mennesker igennem butikkerne hver eneste dag er det ikke usandsynligt, at en medarbejder oplever, at en kunde har brug for hjælp. Måske endda livreddende førstehjælp.

Claus Buch Pedersen er butikschef i 365discount og har ringet efter hele 11 ambulancer i den tid, han har været ansat hos Coop. Det har været alt fra, at en kunde har haft et ildebefindende, til at nogen er faldet om.

Ifølge Claus er Hjerteforeningens Hjerteredderkursus – 30 minutters intro i genoplivning en væsentlig grund til, at han er hurtig til at handle, når uheldet er ude.

– Jeg bruger ikke så meget tid på at gruble over, hvad jeg mon skal gøre. Jeg handler bare. På den måde kan jeg hurtigt få ringet 112, når det er nødvendigt, og alarmcentralen kan sende en ambulance afsted med det samme, fortæller Claus Buch Pedersen.

Sidst han oplevede, at nogen faldt om, var det en ældre kvinde, der var ved at blive kvalt inde i butikken.

-Hun var sunket sammen, og tog sig til halsen. Jeg kunne se, at hun var ved at blive blå og fik hurtigt stukket to fingre i halsen på hende. Hun kastede op, og blev på den måde reddet, inden ambulancen nåede frem, fortæller butikschefen.

Redder mor med blodprop

Tredje gang Claus Buch Pedersen er vidne til en situation, der kræver hans resolutte handlekraft, er da en kvinde falder om med akut blodprop.

– Hun sidder på en bænk og er sunket helt sammen. Hendes søn, som er udviklingshæmmet, kommer ind i butikken og råber om hjælp. Jeg løber ud og ser, at flere vidner blot står og kigger på kvinden. Så jeg handler med det samme; undersøger hende, ringer 112 og går i gang med at give førstehjælp.

Kvinden overlever, fordi Claus har handlet hurtigt.

Nogle dage efter kommer mor og søn forbi butikken med blomster og en kurv til Claus, som tak for at han har reddet hendes liv.

Efter at have trådt til så mange gange, har Claus fået en vis rutine i at handle. Og så er han blevet mere opmærksom på de mennesker der omgiver ham.

– Jeg er blevet bedre til lige at gå hen og spørge ind, hvis folk sidder og hænger lidt: ”Er du okay”? Det ville jeg nok ikke have gjort tidligere. Men nu ved jeg, hvilken betydning det kan have, at man lige går hen og spørger. Så det gør jeg nu. Uden betænkning.

Genopfriskning af kursus

Selvom du tidligere har lært førstehjælp, kan vigtig viden være gået tabt. Ifølge butikschefen er det heller ikke nok at tage et kursus i førstehjælp og så tro, at man flere år efter stadig er i stand til at træde til.

– På et Hjerteredderkursus får du især en fysisk fornemmelse for, hvordan du skal handle, når du ser en person falde om. Men vores krop glemmer hurtigt. Det burde derfor være obligatorisk for alle medarbejdere at tage et Hjerteredderkursus cirka hvert femte år, siger han.

I samarbejde med Hjerteforeningen har 365discount valgt at uddanne alle butikschefer til at kunne træde til, hvis uheldet er ude. D. 28. februar var de alle på et 30 min. introkursus i basal genoplivning afholdt af Hjerteforeningen. Her blev de klædt på til at kunne yde basal genoplivning – dvs. undersøge en livløs person, ringe op til alarmcentralen, give hjertemassage og mund-til-mund og bruge en hjertestarter.

Hjerteforeningen håber, at det vil inspirere andre virksomheder til at gøre det samme for deres medarbejdere og kunder.

Har din arbejdsplads nok viden om genoplivning ved hjertestop?

Langt de fleste offentlige og private arbejdspladser har en hjertestarter hængende. Det er vigtigt, at alle medarbejdere har viden om, hvordan de bruger hjertestarteren – og at de kan og tør handle i tilfælde af et hjertestop på arbejdspladsen.

Et Hjerteredderkursus – 30 minutters intro i genoplivning giver helt basal viden om de livsvigtige handlinger, hvis man er vidne til et hjertestop.

Læs mere og tilmeld din virksomhed her