Julen varer længe, koster mange penge. I år er ingen undtagelse. Tværtimod. Og med de mange julefrokoster kan december måned godt gå hen og blive en dyr fornøjelse. Fortvivl dog ej, Hjerteforeningens diætist giver dig en håndfuld gode råd til, hvordan du kan få en skøn, hjertesund og billig julefrokost.

Artiklen er udgivet for over 30 dage siden. Har du spørgsmål til indholdet, kontakt kkjensen@hjerteforeningen.dk.

Det er en dyr jul i år med høje priser på både el og mad.

Men netop juletraditionerne skal vi holde fast i – fx vores julefrokost, som bidrager til mentalt velvære, grin, samvær og glæde.

Med lidt hjælp fra Hjerteforeningens diætist, Lotte Juul, kan du sagtens få herlige julefrokoster og alt det, der hører til en skøn og hyggelig jul.

Det kræver blot nogle små justeringer og lidt ekstra omtanke at undgå unødigt forbrug af strøm og begrænse fx madspild.

Hjertesund julefrokost

Tag hjertet med til julefrokost, og glæd dig over det store hjertesunde udvalg af retter, der ikke koster ret meget at tilberede selv.

– Fyld din tallerken op med det sunde først og levn blot en lille plads til det fede, som du gerne vil smage. Vi tager hjertet med til julefrokost og glæder os over bordets hjertesunde udvalg af godt fuldkornsbrød, sunde fisk og sprøde salater, siger diætist i Hjerteforeningen Lotte Juul.

– Det kræver faktisk slet ikke så meget at træffe sunde valg ved julefrokosten uden at gå på kompromis med den gode smag af julemad.

– En lækker julefrokost er rig på godt fuldkornsbrød, sunde fisk og sprøde salater.

– Så spis mest af det sunde, og smag bare lidt på det fede, råder diætisten.

Endelig skal du heller ikke snydes for en fantastisk lækker opskrift på en julesalat, som vores diætist har fundet frem fra gemmerne.

Den finder du her på dette link.

Ugens 3 opskrifter:

Vegetardeller med rødbede quinoasalat

Stegte sild med æble og rødløg

Grønkålssalat med bagt græskar

Få rådgivning om julekosten hos Hjerteforeningen

Og husk, at du altid har mulighed for at kontakte Hjerteforeningens diætist eller en af Hjerteforeningens mange andre faglige rådgivere på Hjertelinjen, der har åbent alle hverdage mellem 9 og 16.