Priserne på mad er på himmelflugt. Mange af de hjertesunde fødevarer, som fisk, fuldkornsbrød, frugt og grønt er blevet markant dyrere. Så hvordan får du råd til den hjertesunde mad? Følg de gode råd fra Hjerteforeningens diætist, Lotte Juul.

Inflationen er over os, og det har ramt priserne på madvarer. Især kød og mejeriprodukter er blevet mærkbart dyrere.

De største stigninger ser vi på spiselige olier, der er steget med 64 procent. Pasta er blevet 25 procent dyrere. Mælk koster 21 procent mere. Kaffe er blevet 11 procent dyrere, mens priserne på brød er steget 8,1 procent.

Så hvad gør du, hvis du stadigvæk gerne vil leve sundt, men pengepungen er ved at være tom langt tid før lønningsdag?

Det har Hjerteforeningens diætist, Lotte Juul, nogle bud på:

 

Køb grønt i sæson

Grøntsagerne er billigst, når de er i sæson. Det er også her, at de er helt sprøde og har mest smag.
Det er nu, de skal på tallerkenen!

– I stedet for at det ofte er kødet, der styrer, hvad der er på menuen, så tag udgangspunkt i grøntsagen: Lad fx den billige blomkål inspirere til dagens aftensmåltid. Det kunne bl.a. være i form af en lækker blomkålspizza med kartoffel og rosmarin. Eller en skøn og mættende efterårssuppe med blomkål og bønner, siger Lotte Juul.

 

Blomkålspizza

– Skal vi leve hjertesundt, skal vi generelt spise mindre fra de firbenede og mere af det, der gror i jorden. Bælgfrugter som fx bønner, linser og ærter, er et super godt valg – også nu, hvor prisen på oksekød er så høj, forklarer diætisten.

Blomkålssuppe med hvide bønner

 

Bliv “tilbudsrytter”

En nem måde at spare penge på er at tjekke tilbudsavisen jævnligt. Og at planlægge dine middagsretter med udgangspunkt i ugens tilbud.

Du kan fx bruge prisfinderen www.tilbudsugen.dk til at finde ud af, hvor de varer, du skal bruge i dit køkken, er allerbilligst lige nu.

– Køb fisk, kylling, pålæg, fuldkornsbrød og frostgrønt, når der er tilbud, tipper Lotte Juul.

 

Brug fryseren

I din jagt på de gode tilbud på mad, er det dog vigtigt ikke at ryge ud i et andet problem:

Nemlig, madspild.

– For at undgå, at alle de gode tilbud ender blandt mad- eller husholdningsskraldet, kan du evt. starte med at pakke nogle af indkøbene i passende portioner, og fryse dem ned. Det gælder også rugbrød og pålæg, som sagtens kan klare en tur i fryseren, lyder det fra Lotte Juul.

– Når maden ligger pakket i portioner i fryseren undgår du både overspisning og madspild. Du tør blot det op, som du skal bruge, siger hun.

 

Frossen fisk lige så godt

Køb den hjertesunde fisk på frost. Du kan både få laks og torsk i portionsstørrelse af glimrende kvalitet. Sommetider er det endda billigere at købe en halvside laks, og selv skære den i portioner og fryse ned.

Frys også rester fra aftensmaden. Selv et halvt kyllingebryst kan tøs op og bruges i en frokostsalat. En halv peberfrugt eller 5 champignon kan skæres i tern og fryses ned. På den måde har du nogle grønsager til en wok en anden gang.

 

Stop madspil og tøm køleskabet 

Vi smider alt for meget mad ud, men hvis du tænker lidt kreativt, kan du sagtens bruge (næsten) alt, hvad du har i køleskabet. Det har Lotte Juul et par gode råd til:

  • Hold orden i dit køleskab: De ældste fødevarer skal stå forrest.
  • Hav mindst en ugentlig “tøm-køleskabet-dag”, hvor du bruger rester af grønt i salater,  wok-retter, wraps eller gryderetter.
  • Tag altid udgangspunkt i det, du allerede har i køleskabet og brug det først, før du køber ind til helt andre retter.

Brug dine rester

Tænk over, hvordan rester kan genbruges i andre retter.

Med disse nemme og lækre rettet, sikrer du, at du ikke ender med at smide en masse mad ud, når ugen er omme:

  • Kartofler, gulerødder og løg kan blive til en lækker grøntsagssuppe.
  • Bær, bananer og grønne grøntsager kan blendes til en skøn smoothie.
  • Æg og lidt laks kan blive til en omelet.
  • En rest kylling kan du komme i en tortilla wrap med lidt rester fra grøntsagsskuffen.
  • En rest yoghurt, lidt hvidløg og frisk mynte kan blive til en krydret dip – god til bl.a. gnavegrønt.
  • En rynket peberfrugt kan bruges til tomatsuppe eller i chili con carne.
  • Bløde gulerødder er gode til gullasch eller andre gryderetter.
  • Overskud af tomater fra drivhuset kan tørres i ovnen og kommes på glas.
  • Tørt brød kan ristes og bruges til suppen eller bruges til sprøde croutoner.

Hav også et lager af dåser med tun, makrel, torskerogn samt kidney bønner og kikærter, så har du altid sunde proteiner, som kan gøre dine rester til et helt måltid.

 

Stræk kødet, skån miljøet og spar penge

Skal det være billigt, mættende, sundt og klimavenligt, så vælg kikærter, bønner og linser som kilde til protein. Billigst i poser – nemmest i dåser. De koster ikke ret mange penge og kan holde sig meget længe.

 

Sådan bruger du bælgfrugter til at strække kødet i flere dage eller til flere personer:

  • Erstat halvdelen af kødet i din lasagne med røde linser.
  • Tilsæt kidney-bønner til kødsovsen a la chili con carne.
  • Kom kikærter i kyllingeretten, som simrer i gryden. De får en lækker smag!
  • Put grønne linser i grøntsagssuppen.
  • Kom sorte bønner i salaten.

PS. En rest bælgfrugter kan også sagtens fryses og gemmes.

 

Lav mad til flere dage

Lav mad til flere dage. Så er du fri for at lave stå i køkkenet dagen efter, og kan fx gå dig en tur i stedet.

Lav kæmpe portioner, når der er tilbud. Frys portioner af mad ned, så du har sunde ”færdigretter” til de travle dage.

Lav en stor portion fiskefrikadeller, og frys halvdelen ned til pålæg eller aftensmad en anden dag.

Bag dit eget fuldkornsbrød. Det er ofte billigere, bedre og så indeholder det ikke så meget salt, som det, du køber færdigt. Husk, at du også sagtens kan fryse brød ned til senere brug.

 

Hjemmebagt rugbrød