Da Jesper Kock Nielsen bliver klar over sit skyhøje kolesteroltal, beslutter han sig for at omlægge sin kost. Det hjælper gevaldigt. Men det er først, da han bytter kødet ud med planter, at han ser sit kolesteroltal styrtdykke. Få Hjerteforeningens råd til, hvordan du også kan få bugt med "det lede" kolesterol.

48-årige Jesper Kock Nielsen har egentlig altid haft det fint med sin krop. Formen er god, og han har aldrig haft mistanke om, at der kunne være noget galt. Alligevel endte han tidligere på året med at tage til lægen for at få tjekket sit kolesteroltal. Det var Jespers mor, der mente, at det var en god ide, da både hun og Jespers mormor har døjet med forhøjet kolesterol.

Hos lægen får Jesper overraskende at vide, at hans kolesteroltal er alt for højt. På grund af det høje niveau udskriver lægen en recept på kolesterolsænkende medicin. Men Jesper har ikke lyst til at være afhængig af piller resten at livet – ikke hvis det er muligt for ham at tage skæbnen i egen hånd og gøre en aktiv forskel selv.

Derfor ringer han til Hjertelinjen for at få gode råd og professionel sparring om den nye kostplan, han har lagt.

Privatfoto: Jesper Kock Nielsen

På Hjertelinjen får han fat i Hjerteforeningens diætist, Lotte Juul. Sammen gennemgår de Jespers kostdagbog, hvori Jesper meget nøjagtigt har noteret alt, hvad han har spist over fire-fem dage.

“Det lede ” vs. “det herlige” kolesterol

Når du går til lægen og får målt dit kolesterol med en blodprøve, bliver der kigget på fire forskellige tal:

Totalt kolesterol, LDL-kolesterol, HDL-kolesterol og triglycerid.

LDL er en forkortelse for “Low Density Lipoprotein”. Kolesterol bliver transporteret i LDL-partikler. De har en tendens til at aflejre sig i dine blodkar, som kan blive forsnævrede og risikere at lukke helt til. LDL-kolesterolet kender vi som ”det lede kolesterol”, forklarer Lotte Juul og fortsætter:

HDL er en forkortelse for “High Density Lipoprotein”. HDL-kolesterol binder sig til HDL-partikler og transporterer kolesterol fra blodkarrene til leveren. HDL har derfor en gavnlig effekt, og går under tilnavnet ”det herlige” kolesterol.

– Men når man taler kolesteroltal og risiko for hjerte-kar-sygdom, skal man også kigge på en tredje komponent, nemlig triglycerid. Triglycerid betyder fedt i blodet. Sammen med LDL-kolesterol, ”det lede” kolesterol, øger triglycerid risikoen for blodpropper, forklarer diætisten.

Gå efter det sunde fedt

Jespers LDL-kolesterol lå på 5,6, hvilket var langt over den anbefalede værdi på maksimalt 2,6. Derfor spurgte han Lotte Juul på Hjertelinjen, om man kunne sænke tallet ved at justere på kosten.

– Når man skal sænke LDL-kolesterolet, handler det primært om at erstatte kostens indhold af mættet fedt og vælge umættet fedt i stedet for. Umættet fedt er nemlig hjertesundt fedt. Vi får umættet fedt fra planteolier, avokado, nødder, mandler og fede fisk. Derfor er det en god ide at erstatte kød og kødpålæg med fisk, fiskepålæg og bælgfrugter, fortæller Lotte Juul.

Ud med kød – ind med planter

Det var lige præcis dette råd, som Jesper fulgte. Han valgte at gå all in og fjernede næsten alt kød fra sin kost. Kødet blev erstattet af mere fisk samt plantebaseret kost.

Hver morgen spiser Jesper bl.a. to spiseskefulde kvalitetsolivenolie med lidt citronsaft. Samtidig har han skruet op for motionen.

Jespers kostomlægning viser sig at give pote. Da han nogle måneder efter igen får målt sit kolesteroltal, er LDL-kolesterolet helt nede på 3,0. Jesper har altså sænket sit kolesterol markant – helt uden medicin.

Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason, råder også til, at man allerede i en ung alder får undersøgt sit kolesteroltal, hvis der er andre i familien med hjertesygdom.

– Jo før du finder ud af det, jo bedre mulighed har du for at få gjort noget ved det i tide, inden det bliver et alvorligt problem, som kan få konsekvenser for dit helbred resten af livet, fortæller Gunnar Gislason.

Kolesterolsænkende medicin kan være nødvendig

Med de mange positive eksempler på, hvordan danskere har sænket deres kolesteroltal med kost, kunne man måske fristes til at tro, at en sundere livsstil kan træde i stedet for medicinsk behandling.

Det er desværre ikke altid tilfældet.

– Nogle mennesker er arveligt disponeret, og her vil effekten af en livsstilsændring ikke være nok. Den sunde livsstil er dog fortsat vigtig for forebyggelse af hjertesygdom, forklarer Lotte Juul.

Gunnar Gislason anbefaler ligesom Lotte Juul, at man forsøger at sænke kolesteroltallet gennem kosten.

– Man kan selv gøre meget med kosten. For nogle mennesker lykkes det, for andre er det sværere. Men hvis man på forhånd spiser meget mættet fedt fra kød og mejeriprodukter, vil det ofte være muligt at opnå et positivt resultat, hvis man skærer kraftigt ned på sit indtag af disse fødevarer, siger Gunnar Gislason.

Vil du vide mere?

Kost og kolesterol hænger uløseligt sammen.

Hvis du vil blive klogere på kolesterol og høre nærmere om den nyeste forskning inden for emnet, kan du se Hjerteforeningens webinar om emnet her: https://hjerteforeningen.dk/webinar/.

Få flere gode råd hos Hjerteforeningen

Har du spørgsmål om hjertesundhed og kost – eller har du andre hjerterelaterede spørgsmål?

Så anbefaler vi, at du ringer til vores rådgivningslinje, Hjertelinjen, der har åbent alle hverdage mellem 9 og 16.

Her kan du altid få en snak med en af vores højt kvalificerede fagpersoner.