Slatten iceberg og bøffer, der ligger tungt i maven – nej tak! Vi giver dig festlige, farverige og lækre grillretter, som du kan servere til næste familiemiddag eller bare til en dejlig aften på terrassen. Ja, og så smider vi 4 lækre drinks oveni. Lige til at gå til!

Artiklen er udgivet for over 30 dage siden. Har du spørgsmål til indholdet, kontakt kkjensen@hjerteforeningen.dk.

Grillmad er ikke kun pølser, kartoffelsalat og kilovis af kød. Du kan lave så meget andet over flammerne.

Tag med på en madrejse gennem lækre opskrifter og hjertevenlige måltider. Og få tips til aftenens grill!

(Og skulle du have lyst til mere traditionelle grillretter, så se her).

Du har så mange muligheder, når det kommer til grillmad. Og de kan også være hjerteegnede, hvis du lige giver opskriften en twist. Eller måske starter et andet og mere grønt sted, siger Lotte Juul Madsen, der er diætist og rådgiver på Hjertelinjen.

Hvis vi spiser hjertesundt og varieret til hverdag, kan vi sagtens nyde grillmad indimellem. Vi skal blot huske, at grillen ikke behøver at være dækket af hvidløgsbrød med smør, fede kødudskæringer og pølser.

Diætisten giver dig her tre skarpe opskrifter til grillen: 

– Opskrifterne har det til fælles, at de er lette at lave og ligger let i maven, faktisk, og så matcher de vores gode råd om hjerterigtig grillmad. Så det er bare med at give den gas med kæmperejer og fuldkorn, siger Lotte Juul og smider tre gode opskrifter oveni på hjertemad fyldt med eksotiske smage.

Vores 5 bedste råd til sommerens grillmad 

Lotte Juul Madsen giver dig her vores bedste råd til en god og hjerterigtig grillsæson her:

  1. Erstat kød og pølser med fisk, skaldyr og kylling.
  2. Læg frugt og masser af grønt på grillen.
  3. Bland salaten med oliven, avokado, nødder og mandler.
  4. Udskift sovsen med hummus, bønnecreme, pesto eller oliventapenade.
  5. Drik alkoholfrit på hverdage.

FÅ 10 EKSTRA RÅD: Du kan læse mere om grillmad på hjertets præmisser i artiklen her

De gode råd handler ifølge Lotte Juul Madsen ikke om at gå på kompromis, men i stedet om, at vi lærer at erstatte traditionel grillmad med anden og mere hjerterigtig grillmad. Alene fedtstofferne er et godt sted at starte.

Det umættede fedt fra planteriget samt fra fisken skal vi have på grillen, og det skal erstatte det mættede fedt, som kan skade hjertet. Det betyder, at vi udskifter kød, pølser, creme fraiche-dressing og flødeis med de hjertesunde fisk, olier, oliven, avokado og nødder.

LÆS OGSÅ: Giv grillen nyt liv – vores hjerteråd til grillsæsonen

Få et alternativ til de mange fristelser

I sommervarmen bliver vi nemt fristet til at drikke en kold øl eller en læskende sodavand eller nyde et koldt glas hvidvin i haven med vennerne. Når køleskabet bugner af kølige drikke, er det nemt at blive fristet.

– Den kolde øl eller sodavand bliver hurtigt det nemme valg, som vi skyller ned på automatpilot, siger Lotte Juul Madsen.

– Den helt simple måde at begrænse dit indtag af kalorieholdige eller alkoholiske drikkevarer på i hverdagen, er, kun at lægge det antal på køl, som du har brug for. Resten lader du blive i kælderen, på altanen eller et andet sted i huset fjernt fra køleskabet.

FÅ FLERE RÅD: Du kan læse om andre gode råd til en hjerterigtig sommer i artiklen her

Husk, at du altid kan finde masser af inspiration til hjertesund kost her på siderne, ligesom du kan finde gode opskrifter på lækre drikke, dit hjerte har det godt med, her.