57 farlige kosttilskud er solgt via en dansk hjemmeside og kan i værste fald medføre hjerneblødning og hjertestop, advarer Fødevarestyrelsen. Sagen understreger, hvor vigtigt det er at konsultere fagfolk, inden man tager kosttilskud, mener Hjerteforeningens forskningschef.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Sagen om salget af potentielt livsfarlige kosttilskud gennem hjemmesiden ironyou.dk understreger én pointe, mener forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason.

– Det er helt enkelt: Man skal lytte til fagfolk, når man navigerer rundt i junglen af forskellige kosttilskud, siger han.

– Man skal aldrig tage kosttilskud eller andet, som man ikke ved med sikkerhed hvad indeholder, og der er pålidelige producenter, som står bag, samt godkendt af myndighederne.

– Nu er tilskuddene fra den pågældende hjemmeside jo tydeligvis ikke målrettet hjertepatienter, men nok snarere unge mænd, der dyrker styrketræning eller bodybuilding.

– Men som hjertepatient kan man blive udsat for en myriade af kosttilskud. Ofte bliver det taget i god mening og tiltro til at kosttilskud skulle være gavnlige for sundheden. Men det er langtfra alle, der er gode for hjertet, siger Gunnar Gislason.

Han råder til, at man spørger om råd på apoteket eller hos ens læge og bruger apotekernes app eller Lægemiddelstyrelsens hjemmeside, hvis man overvejer at begynde at tage et kosttilskud.

Det er nemlig særlig vigtigt for hjertepatienter, som tager medicin mod sin sygdom, da kosttilskud kan have indvirkning på medicinens virkning i kroppen og øge risiko for alvorlige bivirkninger.

– Det gælder om at indhente al den information, du overhovedet kan få, inden du begynder at tage et kosttilskud, siger forskningschef Gunnar Gislason.

Patienter ved ikke, om det påvirker hjertemedicin

Det er et enkelt råd, men noget tyder på, at mange ikke følger det.

Ifølge Hjerteforeningens store, landsdækkende undersøgelse ”Livet med en hjertesygdom” tager syv ud af ti hjertepatienter mindst én form for kosttilskud eller naturlægemiddel.

De mest almindelige produkter er:

• D-vitamin
  • Multivitaminer
  • Fiskeolie
  • Calcium.

Men mange hjertepatienter tager også andre produkter, der potentielt kan påvirke deres hjertemedicin eller give blødningstendens.

Fire ud af ti hjertepatienter, der tager kosttilskud eller naturlægemidler, tager det for deres sundhed, fx for at undgå forværring af hjertesygdommen.

Hver fjerde tager det som supplement til anden behandling, og hver fjerde tager det, fordi vedkommende har fået det anbefalet af læge/tandlæge/sygeplejerske.

Få hjertepatienter taler med hjertelægen eller egen læge om brugen af produkterne, og en del hjertepatienter ved ikke, at produkterne kan påvirke hjertemedicinen eller have andre bivirkninger.

TEMA: Udfordringer i sundhedsvæsenet

Hjerteforeningen sætter i denne tid fokus på hjertesyges udfordringer i sundhedsvæsenet. Syv ud af ti hjertepatienter tager kosttilskud, men får ikke – eller søger ikke selv – ordentlig rådgivning, inden de begynder at tage kosttilskud. Det er potentielt farligt, da nogle kosttilskud kan påvirke ens hjertemedicin.

Skal bruges med omtanke

Det billede bekymrer forskningschef Gunnar Gislason.

– Mange af disse produkter skal bruges med stor omtanke, forklarer han.

– Man bør under ingen omstændigheder begynde at tage et kosttilskud, uden som minimum at have undersøgt, om det kan påvirke ens hjertemedicin.

Gunnar Gislason forklarer, at det for de fleste slet ikke er nødvendigt at tage kosttilskud.

– Hvis man spiser sundt og varieret, viser undersøgelser, at ni ud af ti danskere får nok vitaminer og mineraler gennem kosten.

– Kosttilskud fremmer som udgangspunkt ikke sundheden. Det gør en hjertesund kost derimod.

– Så vores anbefalinger vil altid være først og fremmest at spise efter de hjertevenlige kostråd, siger forskningschefen.

– Det er kun, hvis man spiser en meget ensidig kost, er småtspisende eller har fået at vide af sin læge, at der er konstateret fx en vitamin- eller mineralmangel, at det kan være nødvendigt at tage et tilskud, forklarer han.

– Og igen: Under alle omstændigheder bør du spørge fagfolk til råds, inden du tager kosttilskud.

Vil du vide mere?

Tager du – eller overvejer du at tage – et kosttilskud eller et naturlægemiddel?

Her på denne side kan du finde mere information, gode råd og nyttige links til mere information om de to.

Samt hvad Hjerteforeningen anbefaler, at du tager stilling til, inden du begynder.

Du er også altid velkommen til at ringe til Hjertelinjen på alle hverdage mellem 9 og 16 for fortrolig og saglig rådgivning.