Mange hjertepatienter føler sig utrygge efter udskrivelse og frygter at strande i ingenmandsland uden hjælp og råd til at komme videre. Tina Sørensen er en af dem. Læs hendes historie i det nye nummer af Hjerteliv.

Artiklen er udgivet for over 30 dage siden. Har du spørgsmål til indholdet, kontakt kkjensen@hjerteforeningen.dk.

”Jeg har mistet fidusen til sundhedssystemet”
59-årige Tina Sørensen føler sig hverken hørt eller set i sundhedsvæsenet, efter at hun fik hjertesvigt i 2013. Hun er er ikke den eneste. Op mod hver anden hjertepatient føler sig utryg efter udskrivelse, fordi de ikke får information om de følelsesmæssige reaktioner, de kan opleve i forbindelse med deres hjertesygdom. Hver fjerde får heller ikke information om, hvad de selv kan gøre for at få det bedre, viser tal fra Hjerteforeningens undersøgelse ”Livet med en hjertesygdom”. Har du også brug for hjælp? Så dyk ned i vores guide til, hvordan du finder vej i sundhedsvæsenet, og hvor du kan få hjælp.

Sådan får du hjælp som pårørende
Mange pårørende bekymrer sig om deres kære. Da Dorte Strunges mand, Max, faldt om med hjertestop, forandrede hendes liv sig. Frygten for, at det sker igen, sidder stadig i hende. Hun er ikke den eneste bekymrede pårørende. Knap halvdelen af de pårørende til en hjertesyg frygter, at hjertesygdommen forværres. Derfor har Hjerteforeningen oprettet en pårørendestøtteordning, hvor du kan tale med andre, der er pårørende til en hjertesyg.

Ny behandling kan give dig et bedre liv med atrieflimren
Jan Pedersen fra Odense håber, at en ny behandling (PFA) kan give ham et bedre liv med atrieflimren. Hjerteliv fulgte med, da Jan fik operationen på Gentofte Hospital. Om den nye metode bliver fremtidens behandling mod atrieflimren, får du også svar på i det nye Hjerteliv.

Blodfortyndende medicin: Spis grønt dagligt
Ved du, hvordan du skal spise, hvis du tager blodfortyndende medicin, som går under navnene Marevan, Marcoumar og Warfarin? Så læs de gode råd i Hjerteliv.

Snyd heller ikke dig selv for opskrifterne, som er for dig, der har atrieflimren. De sprøde grønsager, de fede fisk og et lavt indtag af alkohol er nemlig et godt udgangspunkt, hvis du har atrieflimren. Prøv vores velsmagende sommermad til både frokost, aftensmad og festlige lejligheder.

God læselyst.

Klik på billedet ovenfor eller her for at læse det nye Hjerteliv