Motion giver dig mere livskvalitet efter blodprop – og mindsker både risikoen for yderligere sygdom og indlæggelser. Det viser ny undersøgelse. Overlæge og hjerteforsker giver dig en håndfuld gode råd til din træning.

Vi ved det godt:

Motion er sundt for hjertet – også når du har haft en blodprop.

Men nu viser ny forskning baseret på studier af hele 23.430 patienter, at motion efter blodprop i hjertet og åreforkalkning mindsker risikoen for yderligere sygdom og indlæggelser med op til 42 procent.

Også hvad angår bedre livskvalitet, er motion efter blodprop i hjertet en af topscorerne.

Gevinsterne ved træning er mange.

Overlæge og forsker i rehabilitering Ann-Dorthe Zwisler giver dig en håndfuld gode råd om, hvordan du kommer i gang med motion.

Hjerteforeningen hjælper dig med hjemmetræning og motion efter blodprop i hjertet med onlineprogrammer. Lige til at gå til.

Du er udskrevet – hvad nu?

Træning er måske ikke det første, du har lyst til, lige når du er kommet hjem fra hospitalet. Det kan være en udfordring at komme i gang med genoptræning, efter at man har haft en blodprop.

Du har måske takket nej til tilbuddet under indlæggelse?

Ifølge Ann Dorthe Zwisler, der er overlæge og professor i Videncenter for Rehabilitering og Palliation og på hjerteafdelingen på Odense Universitetshospital, er der store gevinster at hente med motion tidligt i efterforløbet.

Dit hjerte elsker bevægelse

Vi kan se fra studier, at det gør en afgørende forskel efter blodprop i hjertet, at patienten kommer i gang hurtigt. Hjertet elsker bevægelse, lyder det fra Ann-Dorthe Zwisler.

Optimalt set starter din genoptræning stille og roligt med, at du kommer ud at gå, når du er stabil. Decideret genoptræning starter allerede ude i kommunen, syv dage efter at du er blevet henvist til genoptræning efter udskrivelse – eller i den ambulante efterbehandling.

Det er vigtigt, at du takker ja til samtalen med en fysioterapeut, som kan tilrettelægge et træningsforløb, der passer til netop dig, råder Ann-Dorthe Zwisler.

Der er i dag ikke et ‘one size fits all’, når det kommer til hjerterehabilitering og fysisk træning.

Kommunerne har i samarbejde med sygehusene de fleste steder i landet mulighed for at skræddersy træningen, så den passer til dit hverdagsliv og din sygdom. Du har mulighed for at træne både på hold og derhjemme eller træne selv med supervision, forklarer hun.

Meget mere livskvalitet

Der er en stor sundhedsmæssig gevinst at hente, hvis du går fra ingen motion til blot en smule. Ud over at motion er med til at forebygge blodprop i hjertet og andre sygdomme, giver det også velvære og energi til dagligdagens gøremål og aktiviteter.

Hjertets evne til at komme sig efter akut blodprop er særligt stor i den tidlige fase. Det er derfor, vi gerne vil have patienter i gang med at træne forholdsvis hurtigt, siger Ann-Dorthe Zwisler.

Studier viser, at selv de små gåture kan gøre en stor forskel. Ikke bare fysisk, men også mentalt.

Komplekse mekanismer gør, at bevægelse påvirker dig psykisk. Vi ved, at når vi er fysisk aktive, frigøres der hjernehormoner, som giver en følelse af glæde, belønning og velvære. Samtidig bliver stressniveauet reduceret, når vi får luft, lys og ro, siger Ann-Dorthe Zwisler og fortsætter:

Det er derfor rigtig vigtigt, at du holder dig i gang med simpel aktivitet såsom gåture, gerne 30 minutter dagligt. Og så har hjertet godt af at lave egentlig træning, hvor pulsen stiger. Det ser vi gerne, at man gør to-tre gange om ugen sammen med styrketræning af musklerne.

Selv en lille smule motion hjælper

Fysisk aktivitet kan være mange ting. Det kan fx være at cykle til og fra arbejde, boldspil, let havearbejde eller en tur rundt om blokken eller i skoven.

Det vigtigste er, at du vælger en motionsform, du kan lide, og som passer til din hverdag. Er du ikke vant til at dyrke motion, kan det være svært at komme i gang. Men husk, at al motion er sundt, og at lidt motion er bedre end slet ingen motion.

Du kan ikke gøre noget forkert

Lige i starten vil der hos mange hjertepatienter være en iboende bekymring for bevægelse. Men du skal ikke være bange, beroliger Ann-Dorthe Zwisler, du kan som udgangspunkt ikke gøre noget forkert. Hjertet kan lide bevægelse i form af gang og hverdagsaktiviteter. Så længe det er inden for snakkegrænsen.

“Men kan mit hjerte virkelig holde til det lige efter min operation?”, tænker du måske.

Ja, det kan det godt. Så længe du vælger den rette intensitet.

Der bliver taget stilling til den enkelte patient ved udskrivelse fra hospitalet eller i det efterambulante forløb. Er man fx hjertesvigtspatient, kan det være, at man skal i gang lidt blidere og lidt senere end ved blodprop i hjertet, forklarer Ann-Dorthe Zwisler.

Som udgangspunkt kan du ikke gøre noget forkert. Så længe at du ikke kommer ind i ”den røde zone”, altså dér, hvor du bliver så forpustet, at du har svært ved at gennemføre en sætning, mens du bevæger dig, beroliger Ann-Dorthe Zwisler.

Har du brug for hjælp til at komme i gang derhjemme, står Hjerteforeningen klar med gode råd til motion efter blodprop i hjertet med onlineprogrammer.
Lige til at gå til.

Få flere gode råd hos Hjerteforeningen

Har du spørgsmål om hjertesundhed og motion – eller har du andre hjerterelaterede spørgsmål?

Så anbefaler vi, at du ringer til vores rådgivningslinje, Hjertelinjen, der har åbent alle hverdage mellem 9 og 16.

Her kan du altid få en snak med en af vores højt kvalificerede fagpersoner.