En særlig form for træthed, som ikke kan soves væk, er en af de senfølger, som op mod hver anden hjertestopoverlever kæmper med. Læs, hvordan Jens Peter og Heidi tackler det i deres liv, i det nye nummer af Hjerteliv.

Træthed spænder ben for det liv, Jens Peter Appel og Heidi Madsen havde før Heidis Madsens hjertestop. For Heidi Madsen betyder det fx, at det forhindrer hende at være social og i det hele taget være sammen med mange mennesker. Få hendes råd om, hvordan man tackler senfølger.

Samlede ind til en hjertestarter

Det var på en tragisk baggrund, at Britta Johnsen, leder af landbørnehaven Svalebækgaard på Sydsjælland, samlede ind til en hjertestarter. I august 2020 fik hendes svigerindes femårige barnebarn hjertestop, mens han dyrkede gymnastik. Han overlevede ikke. Børnehavebørnenes forældre blev meget berørte, da de hørte historien. Sammen med Britta Johnsen tog de sagen i egen hånd. På godt to uger havde børnehaven indsamlet penge nok til en hjertestarter gennem Hjerteforeningens Landsuddeling.

Hvem skal være Årets Hjerteredder?

Også i år kårer Hjerteforeningen Årets Hjerteredder blandt i alt 35 indstillede, som Hjerteforeningen har modtaget. Tre redninger er valgt ud af et dommerpanel. Læs en kort version af redningerne i det nye nummer, og gå ind på hjerteforeningen.dk/hjerteredder og afgiv din stemme inden den 9. marts kl. 12.

Vil du gerne være mæt på færre kalorier?

Så kig med, og prøv de nye opskrifter i Hjerteliv. Med fibre fra grøntsager og fuldkorn bliver maden mere mættende og voluminøs.
God appetit!

Klik på billedet eller her for at læse det nye Hjerteliv