Cirka 4.700 gange om året bliver en person ramt af hjertestop uden for hospital. Det er ca. 13 danskere om dagen. Hver dag. En hjertestarter kan redde liv, hvis den når frem i tide. Derfor har vi brug for din hjælp.

Når et menneske falder om med hjertestop, er tiden knap. Hvert sekund tæller, og der skal handles hurtigt.

Hvert minut, der går, kan betyde forskellen på liv og død.

Hvis den rette hjælp i form af stød med en hjertestarter og livreddende førstehjælp når frem i løbet af tre til fem minutter, er chancen for at overleve hjertestoppet op til 70 procent.

Derfor er det livsnødvendigt, at man kan nå frem til en hjertestarter hurtigt.

En hjertestarter, som kan tages i brug, hvis lynet slår ned, og et menneske falder om med hjertestop.

En hjertestarter, der kan redde et liv.

Hurtig hjælp er altafgørende

Ved Hjerteforeningens Landsuddeling den 24. april 2022 kan du være med til at sikre, at der hænger en hjertestarter i dit nærområde.

I fællesskab samler vi nemlig ind for at kunne dele hjertestartere ud.

Afhængigt af hvor den nærmeste døgntilgængelige hjertestarter er hængt op, skal der løbes hurtigt for at få hentet den og nå tilbage til personen med hjertestop i tide.

– En hjertestarter gør kun gavn, hvis den kan nå at komme i brug.

– Seks minutter efter hjertestoppet kan hjernen begynde at tage skade, hvis der ikke gives livreddende førstehjælp. Derefter falder chancen for at overleve med 10 procent for hvert minut, der går. Så hurtig hjælp er altafgørende, siger Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft.

En hjertestarter kan redde en, du kender

– Jeg opfordrer derfor til, at den enkelte tager et kig omkring i sit nabolag og finder ud af, hvor den nærmeste hjertestarter er, og derefter stiller sig selv spørgsmålet: Vil jeg eller min nabo kunne nå at hente hjertestarteren og komme retur i tide?

– Hjertestarteren skal helst være fremme inden for tre til fem minutter og afgive et stød på det hjerte, der er stoppet. Hvis du oplever, at der er for langt til den nærmeste hjertestarter i dit nabolag, er min opfordring at gå med ved Hjerteforeningens Landsuddeling den 24. april.

– Gå med naboer, familie, venner eller kolleger for at samle ind, så vi kan dele hjertestartere ud. Det kan måske i fremtiden redde en nabo fra vejen, et familiemedlem eller en, du aldrig har mødt, siger Anne Kaltoft.

Vil du være med?

Du kan også være med til at gå for en hjertestarter ved Hjerteforeningens Landsuddeling.

Konceptet er enkelt: Når en indsamlingsgruppe har gået mindst 15 indsamlingsruter enten fysisk eller digitalt, kvitterer Hjerteforeningen med en kvalitetshjertestarter til ophængning på et valgfrit sted – inkl. klimaskab og et års serviceaftale.

Eneste krav er, at hjertestarteren skal være tilgængelig for alle hele døgnet.

Man kan også erstatte en eller flere indsamlingsruter med en digital indsamlingsrute.

Når en digital indsamling kommer over 1.100 kroner, tæller den som en indsamlingsrute.

Tilmeldingen er åben

Der er nu åbent for tilmelding til Landsuddelingen 2022.

I spidsen for hver indsamlingsgruppe står en gruppestarter, der kan invitere andre i sit netværk til at gå med den 24. april.

Indsamlingsgrupperne bestemmer selv, hvor hjertestarteren skal hænges op.

Grupperne kan derfor gøre en indsats for at lukke hullerne i Danmarkskortet – der hvor der er langt til en hjertestarter.

Få et overblik over, hvor den nærmeste hjertestarter er her.

Meld dig til

Har du lyst til at stå i spidsen for en indsamlingsgruppe ved Hjerteforeningens Landsuddeling 2022, kan du læse mere og melde dig til på gådigtilenhjertestarter.dk ved at trykke på knappen ”Start en gruppe”.

Landsuddelingen bliver igen i 2022 en kontantfri indsamling.

Det betyder, at alle donationer skal gives via MobilePay, SMS eller bankoverførsel.

Kontantfriheden sikrer en kontaktfri og tryg indsamling, der samtidig lader Hjerteforeningen bruge færre penge på administration og flere penge på at dele hjertestartere ud.

Fakta om Hjerteforeningens Landsuddeling

Søndag den 24. april 2022 gennemfører Hjerteforeningen sin årlige dør-til-dør-indsamling – også kaldet Landsuddelingen.

De indsamlede midler går til at dele hjertestartere ud til grupper, der har gået i alt 15 indsamlingsruter.

Det er fjerde år i træk, at Hjerteforeningen samler ind for at kunne dele hjertestartere ud.

Hjertestartere fra Hjerteforeningens Landsuddeling skal være offentligt tilgængelige døgnet rundt og registreres på hjertestarter.dk.

Læs mere om Landsuddelingen på gådigtilenhjertestarter.dk.