Flæskesteg, brunede kartofler og sovs i litervis. Juleaften kan hurtig blive dyr, også på kaloriekontoen. For ikke at nævne det ubehag, der følger i timerne efter årets største middagskalas. Vil du gerne hjertesundt gennem juleaften uden at føle, at du er gået glip af noget? Så følg disse fem enkle råd fra Hjerteforeningens diætist.

Corona: Få seneste nyt på hjerteforeningen.dk/corona

Vi følger coronapandemien tæt. På www.hjerteforeningen.dk/corona kan du altid følge med i de seneste informationer og nyheder om coronavirus (COVID-19). Her finder du også svar på mange typiske hjerte-spørgsmål om coronavirus, symptomer, vaccination m.v. Pas på hinanden!

Er der noget, der hedder sund julemad?

Juleaften handler om traditioner – med maden som det store omdrejningspunkt.

Og det er bestemt ikke mad i den kaloriefattige del af kostpyramiden. Tværtimod.

”Denne ene aften om året går jeg all in,” tænker du.

Med alt, hvad der dertil hører af mavekneb og efterfølgende sort samvittighed.

Men sådan behøver det ikke at være.

Med få, simple greb kan du faktisk gå fra julebordet uden hverken mavesmerter eller dårlig samvittighed.

Og du behøver ikke engang at gå på kompromis med de skønne livretter, der bliver serveret, og som du elsker og forbinder med alle de dyrebare traditioner på denne særlige aften.

Ifølge Hjerteforeningens diætist kan du nemlig sagtens både være hjertesund og gå ombord i al den lækre julemad, når du nyder med omtanke og krydrer med sund fornuft.

– Spis lidt, men godt, er rådet fra diætist Lotte Juul.

5 smarte tricks til sund julemad og en julemiddag uden ondt i maven

1. Dæk bordet med de små tallerkener. Vi spiser mindre, når tallerkenen er lille frem for stor. Det handler om, at vi i bund og grund ikke har nogen anelse om, hvor stor en normal portion er. Vi bruger derfor tallerkenen som pejlemærke og spiser en fuld tallerken mad – uanset tallerkenstørrelse.
  2. Spar på mættet fedt for dit hjertes skyld. Kamsteg er et mere hjertesundt valg end flæskesteg. Spar på den fede sovs og de smørbrunede kartofler. Fyld godt op med den flotte rødkålssalat i stedet.
  3. Spis langsomt, hold pauser undervejs, og nyd maden. Tempoet er vigtigt, når det gælder det at smage på maden og mærke mæthed. Hurtig spisning medfører ofte, at vi får overspist.
    Madglæde handler om nydelse – ikke om overspisning.
  4. Tøm aldrig din tallerken helt. En tom tallerken sender et tavst signal om, at du mangler mad. Alle gæster i nærheden vil straks tilbyde dig det ene fad efter det andet – og det er jo svært at sige nej …
  5. Drik vand til maden, og skål i vinen. Vælg små, gamle og smukke vinglas. Ofte drikker vi samlet set mindre vin, når vi drikker af små vinglas frem for af store glas.

Ugens opskrift: https://hjerteforeningen.dk/opskrifter/risalamande-med-kirsebaersauce/

Få flere gode råd hos Hjerteforeningen

Har du andre spørgsmål om hjertesund kost og ernæring? Eller noget helt andet hjerterelateret?

Så anbefaler vi, at du ringer til vores rådgivningslinje, Hjertelinjen, der har åbent alle hverdage mellem 9 og 15.

Her kan du altid få en snak med en af vores højt kvalificerede fagpersoner.